Trwa ładowanie...
Przeczytaj raport abcZdrowie
Temat miesiąca: Alkohol

Zdrowe stawy

Stawy – pracują nieustannie, narażone są na duże obciążenia i liczne urazy, a my wcale nie zwracamy na nie uwagi i nie dbamy tak, jak dbać powinniśmy. Dopiero kiedy zaczynają boleć, przypominamy sobie o ich istnieniu. I okazuje się wtedy, że wcale o nie nie dbaliśmy, a nawet wprost przeciwnie – robiliśmy, co tylko się dało, by je popsuć. Oczywiście nieświadomie, ale czy to nas usprawiedliwia? Jak mówi rzymskie przysłowie: nieznajomość prawa szkodzi.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czy warto wykonywać badania profilaktyczne?"

1. Kogo dotyczy i na czym polega zwyrodnienie stawów?

Zwyrodnienie stawów to problem ponad 7 milionów Polaków. Większość tych osób to kobiety. Dlaczego? Bo bardziej eksploatują swoje stawy: dźwigają ciężkie torby z zakupami i wykonują milion pięćset domowych obowiązków, nie wspominając już nawet o ciąży i opiece nad maluszkiem. Kobiety są też zwykle „prawdziwymi twardzielami” i nic sobie z bólu nie robią, zamiast pójść do lekarza i zadbać o siebie, biorą tabletkę i sprawa się kończy. Chwilowo, bo po latach wychodzą na jaw ogromne zmiany zwyrodnieniowe.

Kolana, biodra, dłonie, stopy, szyjny i lędźwiowy odcinek kręgosłupa – te części ciała są w największym niebezpieczeństwie. Chrząstka, która pokrywa powierzchnie kości tworzących staw, staje się nierówna i chropowata. W końcu całkowicie zanika, a wtedy pozbawione osłony kości po prostu się o siebie ocierają. Torbiele, tworzące się w warstwie podchrzęstnej, zmieniają kształt stawu. Stąd skrócenie nogi czy deformacja palców dłoni. Osteofity – wyrośla powstałe w miejscu dawnej granicy chrząstki z kością, zniekształcają staw, ograniczając ruch i powodując ból podczas poruszania, w końcu stawy zaczynają „trzeszczeć”.

2. Co zrobić, by mieć zdrowe stawy?

Zapobieganie zwyrodnieniom stawów jest proste. Przede wszystkim należy zmienić tryb życia i pozbyć się złych nawyków.

  • Ruch – bez niego ani rusz. Wzmacnia kości, mięśnie, pomaga utrzymać odpowiednią ruchomość stawów, zapobiegając ich zesztywnianiu.
  • Równomierne obciążenia – zakupy w dwóch siatkach i dwóch rękach; meble przesuwane, a nie podnoszone; kucanie, a nie zginanie pleców podczas podnoszenia czegoś z podłogi. Tyle wystarczy.
  • Wygodne buty – z grubą i elastyczną podeszwą, która zamortyzuje wstrząsy.
  • Odpowiednie meble – powinny być dopasowane do wzrostu.
  • Zgrabna sylwetka – kochanego ciałka nigdy za mało? Nie w tym przypadku. Każdy kilogram obciąża stawy, osłabia więzadła i sprawia, że chrząstka stawowa szybciej się zużywa.
  • Relaks – napięte od stresu mięśnie kurczą się, zaciskając naczynia krwionośne i pozbawiając się tlenu. Przez jego brak ból się nasila. Każdego dnia trzeba znaleźć chociaż chwilę na relaks. Najlepiej, jeśli rozładujemy stres, biegając, jeżdżąc na rowerze czy uprawiając jakikolwiek inny sport.
  • Wierność seksualna – kto by się spodziewał, że zmienianie partnerów może źle działać na stawy. A jednak. Podczas przygodnego seksu możemy się zarazić chlamydiami, które są dla stawów bardzo groźne. Sprytnie przestrajają nasz organizm, tak że sam zaczyna niszczyć połączenia kości.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza