Trwa ładowanie...
Przeczytaj raport abcZdrowie
Temat miesiąca: Rak jelita

Zakwaszenie organizmu - charakterystyka, przyczyny, objawy, skutki, leczenie

Zakwaszenie organizmu to utrata równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. W jej wyrównaniu pomoże ci specjalna, alkaliczna dieta. Sprawi, że poczujesz się lepiej i lżej. Zanim jednak po nią sięgniesz, dowiedz się, jakie są objawy zakwaszenia organizmu oraz czym ono grozi.

Zobacz film: "Polacy żyją aż 7 lat krócej niż Szwedzi"

spis treści

1. Co to jest zakwaszenie organizmu?

Zakwaszenie organizmu polega na zaburzeniu równowagi kwasowo-zasadowej, której zachowanie jest niezbędne dla prawidłowego zachodzenia procesów metabolicznych. Nawet niewielkie odchylenie od normy organizm sygnalizuje na wiele sposobów.

Przewlekłe zmęczenie, bóle głowy, senność, problemy z cerą to dolegliwości, które mogą świadczyć o problemie zakwaszonego organizmu. Pacjenci często bagatelizują tego typu objawy. Znaczna część z nich udaje się do specjalisty po „złote środki” na różne dolegliwości, nie mając pojęcia, że tak naprawdę przyczyna tkwi gdzie indziej.

Prawidłowe funkcjonowanie organizmu opiera się bowiem na zachowaniu balansu między kwasami i zasadami w tkankach oraz we krwi. Jeżeli ta równowaga zostanie zachwiana, może to mieć poważne konsekwencje dla naszego zdrowia. Zakwaszenie organizmu to poważny problem, który dotyka coraz większej liczby osób.

Stan gospodarki kwasowo-zasadowej może ulec znacznemu pogorszeniu na skutek silnego stresu, spożywania niezdrowych i tłustych pokarmów. Zachwianie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie może również być skutkiem siedzącego trybu życia i braku jakiejkolwiek aktywności.

Krótkotrwałe zakwaszenie nie jest niebezpieczne dla zdrowia, gdyż organizm potrafi sobie z nim radzić dzięki różnym mechanizmom regulacyjnym. Przewlekłe zakwaszenie daje wiele oznak, które zignorowane, mogą prowadzić do poważniejszych schorzeń. Do zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej często prowadzi nieprawidłowy sposób odżywiania, np. modna dieta wysokobiałkowa.

Stopień kwasowości lub zasadowości poszczególnych płynów ustrojowych mierzy się za pomocą wskaźnika pH o przedziale od 0 do 14. Jeżeli wskaźnik ten wynosi mniej niż 7, oznacza to odczyn kwaśny, z kolei gdy wynosi więcej – zasadowy.

Aby wszystkie procesy metaboliczne mogły przebiegać prawidłowo, konieczne są do tego odpowiednie warunki. Przede wszystkim najważniejsze jest utrzymanie pH krwi na stałym poziomie 7,35–7,45.

2. Przyczyny zakwaszenia organizmu

Zakwaszenie organizmu może być spowodowane różnymi czynnikami. W naszym organizmie nieustannie zachodzi mnóstwo procesów chemicznych, na które ogromny wpływ ma dieta. Ich produktami są w głównej mierze kwasy, więc o zachowanie wspomnianej równowagi niezwykle trudno. W wielu przypadkach u pacjentów dochodzi do zaburzenia procesów wydzielania kwasów, a także kumulacji toksyn oraz metali ciężkich. Nic więc dziwnego, że na zakwaszenie cierpi ponad 80 proc. mieszkańców Europy.

Na procesy biochemiczne nie mamy bezpośrednio wpływu, warto jednak pamiętać, że na pojawienie się zakwaszenia organizmu wpływa prowadzony styl życia. Winna jest przede wszystkim nasza dieta obfitująca w mięso - wieprzowinę, drób czy cielęcinę. Zakwaszeniu organizmu sprzyja także niezdrowa dieta bogata w dużą ilość węglowodanów. Wśród głównych winowajców warto wymienić słodycze, ciasta, artykuły zbożowe, zwłaszcza pszeniczne. Do produktów zakwaszających organizm należą także sery, ryby, jajka oraz używki takie jak kawa i czarna herbata.

Ogromnym zagrożeniem jest również sól, która może doprowadzić do uszkodzenia błony śluzowej żołądka, a nawet do udaru mózgu.

To musisz wiedzieć

Specjaliści podkreślają, że do zakwaszenia organizmu przyczynia się również stosowanie używek, takich jak alkohol czy papierosy, unikanie aktywności fizycznej oraz częste przeprowadzanie różnych diet odchudzających. Z jednej strony sprzyjają one redukcji tkanki tłuszczowej, z drugiej – wprowadzają znaczne dysproporcje między dostarczanymi organizmowi składnikami odżywczymi: węglowodanami, tłuszczami i białkami.

Niedostateczna ilość wypijanej wody również może doprowadzić do zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej. Każdego dnia powinniśmy wypijać około 1,5–3 l wody. Bagatelizowanie tej zasady może spowodować zakwaszenie organizmu.

Zakwaszenie organizmu może nastąpić także w efekcie oddziaływania szeregu innych czynników. Często pojawia się ono jako skutek uboczny przyjmowania różnych leków oraz w wyniku długotrwałego działania stresu. Wpływ mogą mieć też zaburzenia przemiany materii, zatrucia metalami ciężkimi. Wśród innych czynników, które mogą spowodować zakwaszenie organizmu warto wyróżnić choroby zakaźne, przebiegające wraz z podwyższoną temperaturą ciała, a także nieprawidłowym funkcjonowaniem nerek.

W sytuacji, kiedy dojdzie do nagromadzenia we krwi substancji o charakterze kwaśnym bądź drastycznie spadnie ilość tych o odczynie zasadowym, równowaga kwasowo-zasadowa zostaje naruszona. Odpowiedzią organizmu jest próba zobojętnienia kwasów poprzez zużywanie m.in. wapnia i magnezu, jednak mogą na tym ucierpieć na tym nasze kości i nerki. Zwiększa się ryzyko wystąpienia kamicy, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy oraz chorób skórnych. U wielu osób cierpiących na zakwaszenie organizmu pojawia się dna moczanowa. Co istotne, osłabieniu może ulec działanie przyjmowanych przez nas leków.

3. Jakie są objawy zakwaszenia

Jakie objawy mogą wskazywać na to, że organizm uległ zakwaszeniu? Czasami jest to trudne do zdiagnozowania ze względu na to, że wiele symptomów jest charakterystycznych dla innych chorób. Jeżeli jednak mimo zastosowanego leczenia dolegliwości nie ustępują, to warto przebadać się pod kątem zakwaszenia, gdyż to właśnie ono może być powodem pogarszającego się stanu zdrowia.

Wśród najczęstszych objawów zakwaszenia organizmu warto wyróżnić:

  • częste wahania nastroju,
  • apatia,
  • drażliwość,
  • obniżenie samopoczucia,
  • stany depresyjne,
  • chroniczne zmęczenie, które nie mija mimo odpoczynku
  • dolegliwości bólowe głowy,
  • zawroty głowy,
  • cellulit na udach,
  • trudności z koncentracją oraz kłopoty ze snem,
  • zmiany w wyglądzie,
  • nadmierne wypadanie włosów,
  • łamliwość paznokci i trądzik,
  • zęby podatne na wystąpienie próchnicy,
  • problemy ze skórą (skóra staje się nadmiernie przesuszona, mniej jędrna i pozbawiona blasku. Mogą także pojawić się na niej wypryski).

Dolegliwości mogą ponadto obejmować układ pokarmowy. W przypadku zakwaszenia organizmu pacjenci często skarżą się na:

  • problemy trawienne,
  • uczucie wzdęcia,
  • zaparcia,
  • metaliczny posmak lub gorycz w ustach.

Dodatkowo pojawiają się bóle mięśni i kręgosłupa. Charakterystyczne są wahania wagi oraz zwiększone zapotrzebowanie na słodycze. Symptomem zakwaszenia jest także zauważalny spadek wydolności fizycznej, jak również zmniejszenie popędu seksualnego. U wielu osób występują również obrzęki na ciele.

4. Skutki zakwaszenia

W wyniku kumulacji kwaśnych produktów przemiany materii nasz organizm jest bardziej narażony na niekorzystne działanie różnych bakterii, wirusów i grzybów, a od tego już niedaleka droga do poważniejszych schorzeń. Zakwaszenie organizmu towarzyszy niemal wszystkim chorobom przewlekłym. Osłabia metabolizm i układ odpornościowy.

Efektem zakwaszenia organizmu może być m.in. pojawienie się cukrzycy, chorób serca, osteoporozy, miażdżycy i nowotworów. Te z kolei mogą jeszcze bardziej nasilić procesy zakwaszenia organizmu. Długotrwałe zakwaszenie organizmu może przyczynić się również do powstania tzw. kwasicy. Jest to poważny stan, w którym następuje spadek pH krwi poniżej normy, przez co jej kwasowość ulega zwiększeniu.

5. Jak zahamować nadmierne gromadzenie kwasów w organizmie?

Aby zahamować nadmierne gromadzenie kwasów w organizmie, konieczne jest wprowadzenie kilku zmian w stylu życia. Należy wyeliminować z diety wszystkie szkodliwe wysokoprzetworzone produkty i wzbogacić swój jadłospis w dużą ilość produktów o właściwościach alkalizujących. Specjaliści zalecają stosować dietę opartą o dużą ilość warzyw i owoców. Zalecane jest spożywanie buraków, fasoli, pomidorów czy marchwi.

Właściwości alkalizujące wykazują ponadto niektóre owoce, głównie pomarańcze, cytryny i porzeczki. Choć ich kwaśny smak może być mylący, w rzeczywistości zawarte w nich substancje mają pozytywny wpływ na procesy ustrojowe.

Przyspieszenie procesu neutralizacji kwasów jest możliwe również dzięki stosowaniu jedzenia o odczynie zasadowym. Zakwaszenia organizmu możemy uniknąć dzięki diecie opartej na ziemniakach, mleku, kaszy jaglanej, kaszy gryczanej, orzechach włoskich, migdałach,

Nadmiar kwasów może być spowodowany rygorystycznym odchudzaniem. Zamiast więc sięgać po wyczerpujące organizm diety, bardziej wskazana jest umiarkowana aktywność fizyczna. Uprawianie sportu, a także zmiana dotychczasowych nawyków to czynniki, które mogą uchronić nas przed wieloma nieprzyjemnymi dolegliwościami, które niejednokrotnie przyczyniają się do rozwoju groźnych chorób. Niezwykle ważne jest stosowanie zbilansowanej diety, a także wdrożenie w życie działań profilaktycznych. Ruch na świeżym powietrzu, bieganie czy pływanie również mogą zapobiec zaburzeniom gospodarki kwasowo-zasadowej.

Porozmawiaj z innymi użytkownikami na temat zakwaszenia organizmu i diety, która zapobiegnie przykrym dolegliwościom.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

    Pomocni lekarze

    Szukaj innego lekarza