Przejdź na WP

Szparagi - charakterystyka, właściwości. Jak przyrządzić szparagi?

Szparagi to niskokaloryczne warzywa zielone. Są niskokaloryczne i pożywne, gdyż zawierają dużo białka. Uważane są za składnik zdrowej diety, gdyż mają tylko 18 kcal w 100 g. U nas uchodzą za luksus, więc rzadko je jadamy. Szparagi są również cenionym afrodyzjakiem.

Zobacz film: "Jak kupować i przechowywać szparagi?"

spis treści

1. Szparagi - charakterystyka

Największa zaleta szparagów to ich niskokaloryczność, a przy tym pożywne, ponieważ zawierają sporo białka. Są cennym źródłem witaminy C, witaminy K oraz witamin z grupy B, żelaza, potasu, magnezu, selenu i fosforu.

Zielone szparagi zawierają dość dużo witaminy A. Szparagi są warzywami delikatnymi i lekkostrawnymi – nie obciążają nerek ani wątroby. Ze względu na swój charakterystyczny kształt, są uważane za naturalne afrodyzjaki.

5 warzyw, które są zdrowsze po ugotowaniu niż na surowo
5 warzyw, które są zdrowsze po ugotowaniu niż na surowo [6 zdjęć]

Warzywa to nieoceniane źródło witamin, składników mineralnych oraz przeciwutleniaczy. Nie mamy wątpliwości,...

zobacz galerię

2. Szparagi - właściwości zdrowotne

Właściwości zdrowotne szparagów są różnorosne.

Zobacz także:

3. Szparagi - jak przyrządzać?

Wyróżnia się trzy odmiany szparagów: białą, zieloną i fioletową. Najpopularniejsze są szparagi białe, uprawia się je w Wielkopolsce. Szparagi zielone popularne są we Francji, u nas są rzadko spotykane. Odmiana fioletowa szparagów uchodzi za wykwitną potrawę. Zielone szparagi są cieńsze niż białe, ale bardziej aromatyczne i wyraziste w smaku. Szparagi są dodatkiem do dania głównego lub formą przystawki.

Właściwości szparagów pozwalają przyrządzać je w formie zup (najczęściej typu krem), omletu, tarty, zapiekanki, są też efektywnym składnikiem sałatek. Francuzi jadają szparagi polane sosem na bazie białego wina.

Szparagi wspaniale smakują podane na swojski sposób, tzn. z tartą bułką zrumienioną na maśle. Szparagi dobrze smakują z sosami gorącymi i zimnymi, które lekko kontrastują z ich łagodnym smakiem, np. winegret, musztardowym, holenderskim.

Warto polać je odrobiną oliwy z oliwek i skropić sokiem z cytryny. Szparagi dobrze smakują posypane tymiankiem.

Zobacz także:

Ze względu na właściwości szparagów, można cieszyć się nimi przez okrągły rok. Po umyciu i wysuszeniu można szparagi zamrozić, wtedy trzeba je zjeść w ciągu miesiąca. Jeśli szparagi zostaną zblanszowane (czyli włożone do wrzącej wody i chwilę odgotowane), można je przechowywać dziewięć miesięcy. Szparagi gotuje się bez rozmrażania tylko 2-3 minuty w posolonym wrzątku.

Dlaczego warto jeść szparagi? Przede wszystkim są źródłem białka i witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Mogą być bazą zdrowej diety. Wartości odżywcze szparagów będą zachowane, gdy będziesz je gotować na parze lub blanszować.

4. Surowe szparagi - kalorie i wartości odżywcze

Kalorie i wartości odżywcze Zawartość
w 100 g
Zawartość
w 134 g (1 szklanka)
Wartość energetyczna 20,0 kcal 26,8 kcal
Białko 2,20 g 2,95 g
Węglowodany 3,88 g 5,20 g
Cukier 1,88 g 2,52 g
Błonnik 2,10 g 2,81 g
Tłuszcz 0,12 g 0,16 g
Tłuszcze nasycone 0,04 g 0,05 g
Tłuszcze jednonienasycone 0 g 0 g
Tłuszcze wielonienasycone 0,05 g 0,07 g
Cholesterol 0 mg 0 mg
Witamina C 5,60 mg 7,50 mg
Szparagi - charakterystyka, właściwości. Jak przyrządzić szparagi?
Szparagi - charakterystyka, właściwości. Jak przyrządzić szparagi? (Shutterstock)

Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy