Trwa ładowanie...
Bilans miesiąca
Przeczytaj najnowszy bilans abcZdrowie Temat miesiąca: NIEDOBÓR MAGNEZU

Witamina B2 (ryboflawina) - rola, niedobór i nadmiar, źródła ryboflawiny w diecie

Witamina B2 (ryboflawina) jest związkiem chemicznym niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wykazuje właściwości przeciwzapalne, pozytywnie wpływa na układ odpornościowy i sercowo-naczyniowy. Chroni przed chorobami narządu wzroku, migrenami, depresją i nowotworami. Co warto wiedzieć o witaminie B2? Czy warto suplementować ryboflawinę?

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dlaczego warto robić screening?"

spis treści

1. Czym jest witamina B2?

Witamina B2 (ryboflawina) to jedna z witamin z grupy B, które rozpuszczają się w wodzie. Jest bardzo ważnym związkiem dla naszego organizmu, który ma ogromny wpływ na codzienne funkcjonowanie i samopoczucie.

2. Zapotrzebowanie na witaminę B2

  • 1-3 lata - 0,5 mg,
  • 4-6 lat - 0,6 mg,
  • 7-9 lat - 0,9 mg,
  • 10-12 lat - 1 mg,
  • chłopcy 13-18 lat - 1,3 mg,
  • dziewczęta 13-18 lat - 1,1 mg,
  • mężczyźni - 1,3 mg,
  • kobiety - 1,1 mg,
  • kobiety w ciąży - 1,4 mg,
  • kobiety karmiące - 1,6 mg.

Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B2 występuje w czasie intensywnego wzrostu ciała, nadmiernego stresu lub wysiłku fizycznego. Suplementacja ryboflawiny jest też zalecana w przypadku przewlekłych biegunek, stanu podgorączkowego, chorób przewlekłych, nadczynności tarczycy, oparzeń, chorób jelit i wątroby czy wysokiego stężenia bilirubiny u noworodków.

3. Rola i funkcje witaminy B2

Witamina B2 odgrywa niebagatelną rolę dla organizmu człowieka. Bierze udział w przenoszeniu tlenu w soczewce oka, zmniejsza ryzyko wystąpienia zaćmy i pozytywnie wpływa na proces widzenia.

Jest składnikiem niezbędnym do produkcji kortyzolu o właściwościach przeciwzapalnych i poprawnego działania insuliny. Ryboflawina razem z witaminą A wpływa na naczynia krwionośne, skórę, przewód pokarmowy, drogi oddechowe i błony śluzowe.

Uczestniczy pośrednio w regulacji ciśnienia krwi i pracy serca, a także w wytwarzaniu serotoniny, dopaminy i kwasu aminomasłowego, które warunkują odpowiednie funkcjonowanie układu nerwowego.

Witamina B2 jest też niezbędna do procesów, związanych z przemianą materii, tworzeniem czerwonych krwinek i limfocytów. Jest traktowana jako skuteczny suplement na stany zapalne, zajady i popękane usta.

Zwiększa też przyswajalność żelaza, kwasu foliowego oraz witamin B1, B3 oraz B6. Ryboflawina zmniejsza częstotliwość migreny, przeciwdziała depresji (również poporodowej) i poprawia samopoczucie.

Może również obnizać ryzyko zachorowania na raka okrężnicy, odbytu i jelita grubego. Chroni również kości przed złamaniami, co jest szczególnie istotne w podeszłym wieku.

Zobacz także:

4. Niedobór witaminy B2

Niedobór ryboflawiny zdarza się coraz częściej z powodu nieodpowiedniej diety, a także ograniczonych zdolności organizmu w przyswajaniu tej substancji.

Objawy niedoboru witaminy B2 to:

  • zawroty głowy,
  • bezsenność,
  • problemy z koncentracją,
  • wzmożone wypadanie włosów,
  • zapalenie śluzówki jamy ustnej i nosa,
  • pękanie warg,
  • łuszczenie skóry w okolicach nosa, ust, czoła i uszu,
  • zapalenie języka,
  • zmętnienie soczewki,
  • tłuszczowe biegunki,
  • zapalenie skóry,
  • łojotok,
  • światłowstręt,
  • niedokrwistość niedobarwliwa,
  • pogorszenie ostrości wzroku,
  • uczucie piasku pod powiekami,
  • łzawienie, pieczenie lub zaczerwienienie oczu.

5. Nadmiar witaminy B2

Organizm przyswaja witaminę B2 jedynie w niewielkim zakresie, więc uzyskanie nadmiaru tej substancji jest bardzo rzadko spotykane. Może dojść do tej sytuacji w przypadku przyjmowania ogromnych dawek suplementów diety z ryboflawiną.

Objawy nadmiaru witaminy B2 to zmiana barwy moczu ze słomkowego na ciemnożółty, wymioty oraz nudności. Wówczas należy odstawić wszystkie stosowane witaminy i ograniczyć jedzenie produktów bogatych w ryboflawinę.

6. Źródła witaminy B2 w diecie

  • mięso,
  • wędliny,
  • wątróbka,
  • ziemniaki,
  • fasola,
  • groch,
  • soja,
  • produkty zbożowe,
  • mleko,
  • twaróg,
  • kefir,
  • maślanka,
  • jogurty,
  • jajka,
  • grzyby,
  • łosoś,
  • pstrąg,
  • makrela,
  • małże,
  • nasiona słonecznika,
  • pestki dyni,
  • sezam,
  • orzechy włoskie,
  • banany,
  • truskawki.

Warto wiedzieć, że ryboflawina jest wrażliwa na promieniowanie słoneczne, więc warto przechowywać produkty z dala od źródeł światła. Jednocześnie witamina B2 nie ulega zniszczeniu w trakcie gotowania, smażenia czy pieczenia.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza