Trwa ładowanie...
Bilans miesiąca
Przeczytaj najnowszy bilans abcZdrowie Temat miesiąca: NIEDOBÓR MAGNEZU

Te substancje zmniejszają ryzyko demencji starczej. Gdzie je znaleźć?

Antyoksydanty zmniejszają ryzyko chorób neurodegenarcyjnych - odkryli amerykańscy naukowcy. Wysokie stężenie przeciwutleniaczy we krwi obniża prawdopodobieństwo wystąpienia demencji starczej. Wystarczy jeść kilka popularnych owoców i warzyw.

Zobacz film: "Oswoić starość"

spis treści

1. Przeciwutleniacze na zdrowie

Przeciwutleniacze (antyoksydanty) to związki chemiczne, które neutralizacją wolne rodniki odpowiedzialne za tzw. stres oksydacyjny. Przyspiesza on starzenie się organizmu i może prowadzić do wielu chorób układu sercowo-naczyniowego, nowotworów, cukrzycy typu 2.

Szpinak jest źródłem antyoksydantów
Szpinak jest źródłem antyoksydantów (Getty Images)

Wśród antyoksydantów znajdziemy:

  • witaminy A, E i C,
  • karotenoidy (np. luteinę, zeaksantynę, beta-kryptoksantynę),
  • bioflawonoidy,
  • niektóre składniki mineralne, na przykład cynk i selen, a także koenzym Q.

2. Mniejsze ryzyko demencji

Amerykańscy naukowcy odkryli, że antyoksydanty zmniejszają ryzyko chorób neurodegenarcyjnych. Wyniki tych badań zostały opublikowane w czasopiśmie "Neurology". Okazuje się, że u osób z wyższym stężeniem luteiny, zeaksantyny oraz beta-kryptoksantyny we krwi, prawdopodobieństwo wystąpienia demencji starczej kilkadziesiąt lat później było niższe, niż u badanych z niskimi stężeniami tych antyoksydantów.

3. Na oczy, stres i rozwój

Luteina chroni siatkówkę oka przed promieniowaniem UV. Pochłania nadmiar szkodliwego dla oka promieniowania UVA i UVB.

Razem z zeaksantyną, odpowiada za prawidłową ostrość widzenia. Jej niedobór pogarsza funkcjonowanie plamki żółtej. Może też prowadzić do chorób oczu, przede wszystkim AMD, czyli zwyrodnienia plamki żółtej.

Beta-kryptoksantyna ma zbawienne właściwości dla naszego organizmu. Powinny ją spożywać osoby zestresowane i rozdrażnione. Wpływa też bardzo korzystnie na rozwój i wzrost dziecka.

Luteinę i zeaksantynę zawierają m.in.:

  • jarmuż,
  • szpinak,
  • brokuły
  • kukurydza
  • czerwona papryka.

Z kolei beta-kryptoksantyny dostarczymy jedząc m.in.:

  • marchewkę,
  • pomarańcze,
  • pomidory,
  • dynię,
  • brzoskwinie,
  • mandarynki.

Katarzyna Prus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza