Trwa ładowanie...
Bilans miesiąca
Przeczytaj najnowszy bilans abcZdrowie Temat miesiąca: NIEDOBÓR MAGNEZU

Postanowiła odstawić krem ze sterydami. “Po pięciu miesiącach zaczęło się piekło”

Ravenna den Houdijker cierpi na przewlekłą chorobę zapalną skóry zwaną egzemą. Ma na skórze liczne sączące się zmiany grudkowo-wysiękowe. Aby złagodzić jej uporczywe objawy, stosowała miejscowo sterydy. Na jakiś czas odstawiła preparaty i jej kondycja skóry uległa znacznemu pogorszeniu. "Przez cztery miesiące przeżywałam okropne chwile, ale po pięciu miesiącach zaczęło się piekło" - mówi 23-latka.

Zobacz film: "Lekarze odradzali jej ślub. Nie posłuchała"

spis treści

1. Od piątego roku życia stosowała kremy sterydowe na egzemę

Egzema to trudna choroba do wyleczenia, z którą zmaga się 23-letnia Ravenna den Houdijker z Holandii. Pierwszy objawy wystąpiły, jak byla malutka, miała zaledwie trzy miesiące. Egzema rozprzestrzeniła się niemal na całym ciele. Od piątego roku życia stosowała kremy sterydowe, które miały zapewnić jej właściwą pielęgnację chorobowo zmienionej skóry, przynosząc ulgę w ekstremalnych stanach suchości. Wielu dorosłych obawia się kuracji sterydami ze względu na ścieńczenie skóry. Mimo to rodzice Ravenny wyrazili zgodę na podjęcie leczenia.

Wraz z intensywnością i poziomem zaawansowania choroby skóra Ravenny stawała się coraz cieńsza. Miała wrażenie, że jej "skóra się rozerwie". "Mam ogromną bliznę na nodze. Moja skóra była cienka, a że zaczęłam szybko rosnąć, to zostały tego efekty” - mówi Ravenna den Houdijker dla portalu "Daily Mail".

2. "Po pięciu miesiącach zaczęło się piekło"

W październiku 2021 toku odstawiła preparaty na egzemę. Jej zdaniem nie spełniały skutecznie swojej funkcji. Na ciele dziewczyny występują plamy, szczególnie w okolicach szyi, twarzy i ramion. "Zanim odstawiłam kremy ze sterydami, próbowałam stosować domowe sposoby leczenia egzemy, na przykład samodzielnie przygotowując papki z ziół" - wyjaśnia Ravenna den Houdijker.

Odstawienie tych kremów ze sterydami przyniosło skutki uboczne po kilku miesiącach, na przykład obcisłe ubrania, które przylegały za bardzo do skóry, sprawiały jej potworny ból. Zauważyła też, że skóra stała się jeszcze bardziej sucha, dokuczało jej uporczywe swędzenie skóry. Co więcej, zmagała się z nadmiernym wypadaniem włosów oraz z uczuciem nabrzmienia całego ciała.

Od piątego roku życia Ravenna den Houdijker stosowała kremy sterydowe na egzemę
Od piątego roku życia Ravenna den Houdijker stosowała kremy sterydowe na egzemę (Facebook )

"Przez cztery miesiące przeżywałam okropne chwile, ale po pięciu miesiącach zaczęło się piekło" - wyznaje 23-latka. Miała tak napiętą skórę, że nie mogła się ruszać. Wciąż odczuwała pieczenie i swędzenie skóry, a do tego wystąpiły liczne sączące się zmiany grudkowo-wysiękowe.

3. "Byłam wściekła na to, że choroba sprawia mi tak ogromny ból"

Dziewczyna zdradziła, że cierpiała na bezsennośc i depresję. "Popadałam w stany depresyjne, siedziałam w pokoju i patrzyłam w sufit. Moi rodzice nie wiedzieli, co robić" - opowiada Ravenna den Houdijker.

"Byłam potwornie zmęczona. Nie miałam nawet siły, żeby spotkać się ze znajomymi" - dodaje. Jej związek nie przetrwał próby czasu. Chłopak ją wspierał, zapraszał na randki, organizował spotkania z przyjaciółmi. Tylko Ravenna nie miała ochoty, żeby gdzieś wyjść i spędzić fajnie czas.

"Ten związek nie mógł dłużej trwać, to było zbyt duże wyzwanie dla nas. Byłam wściekła na to, że choroba sprawia mi tak ogromny ból fizyczny, to jeszcze przez nią straciłam najważniejszą osobę" - zaznacza 23-latka. Dodaje też, że "przez chorobę nie potrafi kochać ani być kochaną".

Dziękuję rodzinie za to, że dają jej wsparcie w trudnych chwilach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza