Trwa ładowanie...

Objawy wysokiego cholesterolu widać na łydkach

Wysoki poziom cholesterolu we krwi jest niebezpieczny dla zdrowia. Niestety bez badań trudno go zweryfikować. Pierwsze objawy pojawiają się w dość późnym stadium i warto szybko na nie reagować. Pierwszym sygnałem ostrzegawczym przed hipercholesterolemią może być nietypowe uczucie w łydkach.

spis treści

1. Objawy na nogach

Chociaż cholesterol jest groźny głównie dla naszego serca, atakuje pośrednio. Odkładany jest w tętnicach, prowadząc do niedokrwiennej choroby serca.

Zbyt duża ilość blaszek cholesterolowych blokuje drogę krwi i prowadzi do choroby tętnic obwodowych.

Jednym z najczęstszych objawów wysokiego poziomu cholesterolu we krwi jest uczucie ciężkości nóg, pacjenci skarżą się także na uczucie palenia w łydkach. Pojawia się ono w dowolnej części. Ból może pojawiać się okazyjnie, może też mieć charakter stały. Wywołuje go nawet najdrobniejszy wysiłek fizyczny, a znika on po odpoczynku. Nogi mogą boleć także w trakcie ćwiczeń fizycznych.

Zaawansowana postać choroby tętnic obwodowych przejawia się także w atrofii mięśnia łydki. Przepływ krwi przez tętnice jest utrudniony, a to prowadzi do zmniejszenia ilości oraz objętości włókien mięśniowych. W efekcie mięsień łydki może zmniejszyć się nawet o połowę.

Zaniepokoić powinny również kurcze nocne w łydkach. Jeśli pomaga spuszczenie nogi z łóżka lub siedzenie, wskazuje to na wysoki poziom cholesterolu, a nie jest skutkiem braku magnezu w diecie.

2. Wysoki poziom cholesterolu – poważny problem

We krwi znajdują się dwie frakcje cholesterolowe: HDL i LDL. HDL odprowadza cholesterol z tkanek do wątroby. To "dobra" frakcja, która zmniejsza ryzyko chorób serca. Z kolei LDL jest frakcją "złą". Jej wysoki poziom zagraża zdrowiu i niekontrolowany może prowadzić nawet do zawału serca bądź udaru mózgu.

Na całym świecie aż 30 proc. chorób wieńcowych przypisuje się właśnie wysokiemu poziomowi frakcji LDL. Część z nich prowadzi do poważnych powikłań. Dlatego tak ważne jest, by się badać i obniżać "zły" cholesterol.

Jak to robić? Przede wszystkim należy ograniczyć spożywanie przetworzonej żywności, potraw wysokokalorycznych oraz mięsa. Zamiast nich należy wprowadzić do diety dużą ilość warzyw i kasz. Niezbędna jest także regularna aktywność fizyczna. Pomoże także rzucenie papierosów i innych używek.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Zobacz także:

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza