Trwa ładowanie...

Melatonina - właściwości, niedobór, dawkowanie, przeciwwskazania

Bezsenność, kłopoty ze snem, trudności z zaśnięciem albo wielokrotne budzenie się w nocy to rzeczywistość niejednego człowieka. W ciągu dnia występuje natomiast złe samopoczucie, kiepski nastrój, zmęczenie, drażliwość i problemy z koncentracją. Wiele osób sięga po leki nasenne, by poprawić komfort snu. Alternatywą dla tradycyjnych tabletek jest melatonina , czyli hormon snu. Co to jest melatonina i jakie ma właściwości? Co powoduje niedobór melatoniny? W jaki sposób dawkować tą substancję i jakie są przeciwwskazania do jej stosowania?

Zobacz film: "Najlepsze patenty na dobry sen"

spis treści

1. Charakterystyka Melatoniny

Melatonina to substancja, która reguluje rytm dobowy snu i czuwania] wyznacza porę zasypiania oraz budzenia się. Występuje naturalnie w organizmie, ale zaczyna się uwalniać dopiero po zmroku, z tego względu jest nazywa hormonem ciemności lub hormonem snu.

Głównie produkuje ją szyszynka w mózgu, kiedy odbierze sygnał, że na zewnątrz robi się ciemno. Jest także wytwarzana w oczach, szpiku i w układzie pokarmowym, gdzie steruje ruchami jelit.

Najwyższe stężenie melatoniny występuje między 24 a 3 nad ranem. Niemowlęta do 12 tygodnia nie posiadają melatoniny i śpią kiedy są najedzone. Dopiero około 20 tygodnia życia powstaje zarys cyklu dobowego.

Wraz z wiekiem szyszynka produkuje mniejszą ilość hormonu, co odpowiada za problemy ze snem, pobudki o świcie i drzemki w ciągu dnia.

Zobacz także:

2. Dostępność i zakres działania

Melatonina w tabletkach jest dostępna bez recepty, ułatwia zasypianie i reguluje zegar wewnętrzny. Jest polecana dla osób niewidomych oraz w czasie podróży międzykontynentalnych ze zmianą stref czasowych.

Może zredukować problemy ze snem u pracowników zmianowych i ludzi w podeszłym wieku. Ponadto, melatonina spowalnia trawienie pokarmu, wspiera układ odpornościowy i odpowiada za niszczenie komórek nowotworowych trzustki).

Ponadto, hormon snu ma działanie antyoksydacyjne, opóźnia proces starzenia się organizmu. leki nasenne to szybki sposób na zaśnięcie i wydłużenie czasu odpoczynku, ale wywołują sen bez fazy REM.

Tym samym pozbawiają organizm najlepszego czasu na regenerację układu nerwowego, co sprawia że w czasie dnia można odczuwać znużenie, poirytowanie, ospałość i problemy z koncentracją.

Długotrwałe przyjmowanie tabletek na sen to ryzyko przedawkowania, uzależnienia i zwiększenia tolerancji dla stosowanych dawek.

Ponadto, po odstawieniu preparatu mogą pojawić się objawy abstynencyjne. Z kolei melatonina umożliwia pójście spać trzy godziny wcześniej, a następnego dnia nie powoduje gorszego samopoczucia.

3. Co powoduje niedobór hormonu snu?

Nieprawidłowa ilość hormonu snu prowadzi do zespołu opóźnionej fazy snu, który często występuje u osób młodych. Wówczas pora snu zostaje przesunięta o kilka godzin, ponieważ nie ma zgodności między biologicznym rytmem, a tym, które narzuca nauka czy praca.

Zaburzenie sprawia, że senność pojawia się około 2-4 w nocy lub dopiero rano. Nawet jeżeli chory położy się wcześniej to nie potrafi zasnąć, a w ciągu dnia jest drażliwy i ma problemy z koncentracją.

Leczenia wymaga również przyspieszona faza snu, która pojawia się najczęściej u osób po 60. roku życia. Zaburzenie sprawia, że senność pojawia się już przed godziną 21, a nad ranem występuje wybudzenie i pełna aktywność, aż do godzin wieczornych.

Niedobór melatoniny ma negatywny wpływ na organizm i może prowadzić do poważnych chorób, takich jak:

  • depresja,
  • otyłość,
  • zawał serca,
  • udar mózgu,
  • choroby sercowo-naczyniowe,
  • zaburzenia hormonalne,
  • spadek odpornośc,
  • podatność na infekcje,
  • rak piersi,
  • rak prostaty,
  • rak okrężnicy,
  • cukrzyca typu 2,
  • paradontoza,
  • choroby jelit,
  • choroby oczu,
  • padaczka,
  • omamy i halucynacje.
#dziejesienazywo: Najlepsze sposoby na bezsenność (WIDEO)
#dziejesienazywo: Najlepsze sposoby na bezsenność (WIDEO)

Leczenie bezsenności to czasami długi i pracochłonny proces. Nie zawsze jednak wymaga leczenia farmakologicznego,...

zobacz galerię

4. Bepieczne dawkowanie leku

Dawka melatoniny powinna być ustalona przez lekarza. Zazwyczaj stosuje się 1-3 mg substancji, w wyjątkowych sytuacjach 5 mg. Hormon nie uzależnia i może być przyjmowany przez długi czas, ale czas kuracji powinien określić specjalista.

Melatonina powinna być zażywana codziennie wieczorem, około godzinę przed planowaną porą pójścia spać. Tabletka zmniejsza również poziom cholesterolu i obniża ciśnienie.

5. Przeciwwskazania dla stosowania

Opinie o stosowaniu melatoniny w tabletkach są podzielone, ponieważ mogą wystąpić skutki uboczne, na przykład ból głowy, dezorientacja i zawroty głowy. Istnieją również przeciwwskazania, takie jak:

  • nadwrażliwość na melatoninę,
  • ciąża,
  • laktacja,
  • choroby autoimmunologiczne,
  • choroby wątroby,
  • nowotwór układu krwiotwórczego,
  • choroby psychiczne,
  • stosowanie sterydów,
  • picie alkoholu.

Nadmiar melatoniny może wywołać dziwne sny i utrudniać utrwalanie się wspomnień, ale nie są to udowodnione stwierdzenia.

Następny artykuł: Skuteczne sposoby na zaśnięcie

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.