Przejdź na WP

Marchewka - właściwości zdrowotne i zastosowanie w kosmetyce

Marchewka to warzywo powszechnie znane. Korzystają z niej wszystkie kuchnie świata. Do tej pory wyróżniono ponad 60 jej gatunków. Posiada wiele cennych właściwości zdrowotnych, a wyciśnięty z niej sok pomaga na wiele dolegliwości. Warto włączyć marchew do swojej codziennej diety.

Zobacz film: "Picie soku z marchwi wpływa na opaleniznę?"

1. Właściwości marchewki

Marchewka charakteryzuje się przede wszystkim niską kalorycznością. Dzięki temu jest wyjątkowo zdrowa i poleca w przypadku diet redukcyjnych. Doceniana była już w starożytności. Marchewka jest przede wszystkim bogatym źródłem karotenoidów. Są to przeciwutleniacze, które nadają warzywom ich pomarańczową barwę. Z tego też powodu nadmierne spożywanie marchewek może zmienić kolor naszej skóry.

W marchewce znajdziemy przede wszystkim mnóstwo luteiny, zeaksantyny, likopenu i beta-karotenu (prowitaminy A).

Warzywo to jest także świetnym źródłem witaminy A i C. Dodatkowo znajdziemy w niej mnóstwo witamin z grupy B (tiaminy, ryboflawiny, niacyny, kwasu foliowego i pirydoksyny), a także witaminy E i K. Jest też bogata w składniki mineralne, między innymi:

2. Marchewka dla zdrowia

Ze względu na swoje właściwości, marchewka wywiera pozytywny wpływ na nasz organizm. Przede wszystkim, dzięki zawartości luteiny i witaminy A, świetnie wspiera wzrok. Jest pomocna w profilaktyce zaćmy, jaskry i problemów z ostrością widzenia.

Beta-karoten nadaje skórze naturalny koloryt, dzięki temu zwalcza nadmierną bladość. Dodatkowo związek ten wspiera naturalną odporność organizmu. Prowitamina A dodatkowo wykazuje silne właściwości przeciwnowotworowe. Przede wszystkim aktywnie zapobiega rakowi krtani, jamy ustnej, przełyku i pęcherza moczowego. Sprawdza się także w profilaktyce raka prostaty.

Zawarte w marchewce pektyny, czyli naturalne pochodne błonnika pokarmowego, zmniejszają stężenie cholesterolu we krwi, dzięki czemu wykazują działanie przeciwmiażdżycowe.

W marchewce zawarte są też związki o nazwie bifidus. Pobudzają one wzrost dobrych bakterii i wspierają naturalną florę w jelitach. Dzięki temu picie marchewkowego soku wspiera pracę układu trawiennego i chroni przed drobnoustrojami.

Jest to szczególnie ważne w przypadku dzieci i niemowląt. Dzięki regularnemu piciu soku z marchwi i jedzeniu jej przetworów, u maluchów buduje się naturalna odporność, a jelita pracują prawidłowo. Zmniejsza się także ryzyko wystąpienia chorób na tle bakteryjnym i wirusowym.

Sok z marchewki można podawać już bardzo małym dzieciom, nawet tym, które jeszcze są karmione piersią. Należy jednak upewnić się, że dziecko nie ma żadnych alergii i nie przesadzać z ilością, aby jego skóra nie zrobiła się pomarańczowa.

Marchew stosuje się także w takich schorzeniach jak:

  • zaburzenia trawienne u niemowląt u dzieci
  • niedożywienie i niedokrwistość
  • stany zapalne skóry
  • zapalenie dróg moczowych
  • owsiki i glisty
Co się stanie, jeśli codziennie będziesz jeść marchewkę?
Co się stanie, jeśli codziennie będziesz jeść marchewkę? [5 zdjęć]

Jest prawdopodobnie najbardziej znanym i lubianym warzywem. Jej pomarańczowy kolor zachęca do chrupania....

zobacz galerię

3. Marchewka dla urody

Właściwości marchewki pozwalają jej także na wspieranie naszej urody. Znów przyczynia się do tego prowitamina A, czyli beta-karoten. Przede wszystkim rozkłada się on w organizmie, co w efekcie daje witaminę A. Przyspiesza gojenie ran i podrażnień, a także zwalcza trądzik. Poprawia koloryt skóry, a do tego przyspiesza opalanie.

Ekstrakty z marchewki często są wykorzystywane w kremach przeciwzmarszczkowych. Pochodna witaminy A, czyli retinol, walczy z oznakami starzenia, dzięki temu świetnie redukuje zmarszczki i napina skórę.

3.1. Domowe kosmetyki z marchewki

Z marchewki można stworzyć przede wszystkim odżywcze maseczki do twarzy i włosów. Wystarczy zblendować je lub zgnieść widelcem (wcześniej oczywiście ugotować, najlepiej bez krojenia). Następnie zmieszać z jogurtem naturalnym lub maślanką i dodatkowymi składnikami i nałożyć na twarz na kilkanaście minut. Dzięki temu skóra odzyska właściwy koloryt, a drobne zmarszczki będą wygładzone.

Regularne stosowanie takich masek aktywnie odmładza i zwalcza wolne rodniki.

Do masek z marchewki można dodać także inne składniki, między innymi kurkumę, cynamon lub świeże zioła.

Marchewka sprawdzi się także na włosy, odżywiając je i odbudowując ich strukturę. Należy jednak uważać w przypadku włosów blond, ponieważ kosmetyki na bazie marchwii mogą zmienić ich kolor.

4. Jak przygotować marchewkę

Marchew można spożywać zarówno na surowo, jak i po obróbce termicznej. Najwięcej wartości odżywczych zachowuje oczywiście wtedy, kiedy jej nie gotujemy ani nie smażymy. Jeśli już poddajemy marchewkę działaniu ciepła, najlepszym pomysłem jest niekrojenie jej. Im większe kawałki wrzucimy do garnka lub włożymy do piekarnika, tym więcej wartości odżywczych zostanie zachowanych.

Dobrze jest także nie obierać jej, ponieważ pod skórką znajduje się mnóstwo witamin.

5. Co można zrobić z marchewki

Produkty z wykorzystaniem marchewki można dostać w każdym sklepie, ale zdecydowanie lepiej część z nich robić samodzielnie.

Wystarczy kupić sokowirówkę i możemy samodzielnie wyciskać własne, naturalne soki marchewkowe. Ich smak nie każdemu przypada do gustu, dlatego do soku warto dodać jabłka lub gruszki. Można też domowe soki wzbogacić takimi przyprawami, jak imbir, kurkuma czy cynamon.

Z marchewki można zrobić także pyszne zupy. Wystarczy zagotować dużą ich ilość w bulionie z dodatkiem aromatycznych przypraw, a następnie zblendować całość i udekorować natką pietruszki i pestkami dyni.

Marchew sprawdzi się także jako dodatek do surówek i sałatek, a także jako główny składnik sosów. Można nimi polewać makarony i różnego rodzaju placki (ziemniaczane, cukiniowe, etc.).

Bardzo ważne jest jednak, aby marchew (jeśli chcemy ją jeść na surowo) pochodziła ze sprawdzonych źródeł, najlepiej od lokalnych dostawców. Powinniśmy mieć pewność, że to co jemy sami i podajemy swoim najbliższym, jest wolne od sztucznych polepszaczy i nawozów.

Zobacz też:

6. Marchewka - kalorie i wartości odżywcze

Marchewka cechuje się bardzo niewielką kalorycznością i niskim indeksem glikemicznym. Jest więc niezwykle zdrowa i poleca się ją wszystkim. Dodatkowo może pochwalić się bogactwem witamin i minerałów. Pamiętajmy, że marchew najzdrowsza jest na surowo.

Poniżej wszystkie wartości odżywcze marchewki:

Kalorie i wartości odżywcze Zawartość
w 100 g
Zawartość
w 128 g (1 szklanka, pokrojona)
Wartość energetyczna 41,0 kcal 52,5 kcal
Białko 0,93 g 1,19 g
Węglowodany 9,58 g 12,26 g
Cukier 4,74 g 6,07 g
Błonnik 2,80 g 3,58 g
Tłuszcz 0,24 g 0,31 g
Tłuszcze nasycone 0,04 g 0,05 g
Tłuszcze jednonienasycone 0,01 g 0,02 g
Tłuszcze wielonienasycone 0,12 g 0,15 g
Cholesterol 0 mg 0 mg
Witamina C 5,90 mg 7,55 mg
Marchewka - właściwości zdrowotne i zastosowanie w kosmetyce
Marchewka - właściwości zdrowotne i zastosowanie w kosmetyce (Shutterstock)
Następny artykuł: Produkty zbożowe

Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy