Trwa ładowanie...
Bilans miesiąca
Przeczytaj najnowszy bilans abcZdrowie Temat miesiąca: NIEDOBÓR MAGNEZU

Jest 5 kluczowych nawyków, które skracają nasze życie. Żeby żyć dłużej wystarczy je wyeliminować

Amerykańscy eksperci od żywienia na podstawie najnowszych badań ustalili główne czynniki, które powodują, że żyjemy krócej i częściej chorujemy. Ich zdaniem sprawa jest prosta, wystarczy, że je wyeliminujemy, a będziemy żyć nawet o 10 lat dłużej.

Zobacz film: "Matki szybciej się starzeją"

1. 5 grzechów głównych, które powoli nas zabijają

Palenie tytoniu, brak ćwiczeń fizycznych, nadwaga, picie zbyt dużej ilości alkoholu i niezdrowa dieta – to pięć kluczowych nawyków zdrowotnych, które determinują kondycję naszego organizmu. Wszystko to czynniki, o których od lat słyszymy od lekarzy i dietetyków.

Amerykanie po raz kolejny znaleźli naukowe dowody na potwierdzenie tych zaleceń. Trudno z nimi polemizować. W badaniu analizowali wpływ "czynników ryzyka" na szansę na dłuższe życie wolne od cukrzycy, problemów sercowo-naczyniowych, raka i innych chorób przewlekłych.

Długość życia
Długość życia

Za 450 euro możemy poddać sie testowi, który określi biologiczny wiek naszego organizmu i oszacuje,

zobacz galerię

"Odkryliśmy, że przestrzeganie zdrowego stylu życia może znacznie przedłużyć życie" – mówił w rozmowie z CNN dr Frank Hu, autor badania z Harvard TH Chan School of Public Health. "W szczególności kobiety, które praktykowały wszystkie z tych pięciu zaleceń, zyskiwały ponad 10 lat życia wolnego od chorób, a mężczyźni, którzy to zrobili, zyskali prawie osiem lat" – dodaje naukowiec.

2. Co zrobić, żeby zyskać dodatkowe lata życia?

Najnowsze analizy zespołu naukowców z Harvardu są rozszerzeniem badań, które opublikowano w ubiegłym roku. Obejmowały one obserwację grupy ponad 38 tys. mężczyzn i 73 tys. prowadzone przez kilkadziesiąt lat.

Naukowcy postawili sobie za cel sprawdzenie, jak wprowadzenie pięciu opracowanych przez nich zdrowych nawyków, wpływa na zmniejszenie ryzyka chorób cywilizacyjnych. Osoby poddane obserwacji miały zastosować się do ich zaleceń.

Wystarczy 30 minut ruchu każdego dnia
Wystarczy 30 minut ruchu każdego dnia (iStock)

Amerykanie są przekonani, że jesteśmy w stanie zyskać dodatkowe lata życia. Wystarczy, że wprowadzisz tylko 5 zmian:

  1. rzuć palenie,
  2. utrzymuj BMI poniżej 25,
  3. wykonuj co najmniej 30 minut aktywności fizycznej każdego dnia,
  4. ograniczyć alkohol do minimum,
  5. zadbaj o prawidłową dietę.

3. Niezdrowa dieta - jakich produktów unikać?

Kluczowe znaczenie ma jakość jedzenia, po które sięgamy każdego dnia. Wiele produktów to tylko puste kalorie, którymi "zapychamy" nasz brzuch. Liczy się jakość i ilość posiłków. Ideałem jest spożywanie 4-5 mniejszych porcji i niepodjadanie w przerwach między nimi. Organizm musi mieć czas na ich strawienie. Bardzo ważne, żeby w każdym posiłku w ciągu dnia były warzywa i/lub owoce. To zalecenia, które potwierdza również Polskie Towarzystwo Kardiologiczne.

Jakich produktów powinniśmy unikać? Przede wszystkim należy ograniczyć czerwone mięso do 1-2 porcji na tydzień. Powinniśmy zapomnieć o fast foodach, tłustych potrawach, garmażerce i tzw. "produktach gotowych do spożycia". Kolejne na tej liście są słodkie napoje gazowane, które dostarczają nam tylko cukru i dodatkowych kilogramów.

Zobacz także: Zła dieta może sprawić, że czujesz się jak na kacu

4. Jak zmiana codziennych nawyków wpływa na długość życia?

Autorzy badania stwierdzili, że kobiety, które zastosowały co najmniej cztery z tych nawyków zyskiwały dodatkowe 10,6 lat życia wolnego od chorób, w porównaniu z paniami, które nie wprowadziły żadnych zmian w stylu życia. W odniesieniu do konkretnych chorób oznaczało to, że zyskiwały średnio osiem lat wolnych od raka, 10 lat bez chorób układu krążenia i 12 lat bez cukrzycy.

Nadwaga i otyłość przyczyniają się do rozwoju wielu chorób
Nadwaga i otyłość przyczyniają się do rozwoju wielu chorób (iStock)

Mężczyźni, którzy wprowadzili w swoim życiu analogiczne zmiany życiowych nawyków zyskiwali 7,6 lat życia. W odniesieniu do konkretnych schorzeń oznaczało to średnio sześć lat bez raka, prawie dziewięć lat bez problemów z sercem i ponad 10 lat bez cukrzycy.

Wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych i aktywność fizyczna mogą wydłużyć nasze życie nawet o 10 lat
Wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych i aktywność fizyczna mogą wydłużyć nasze życie nawet o 10 lat (iStock)

U części osób poddanych obserwacji na przestrzeni lat rozwijały się różne schorzenia. Mimo to wprowadzanie określonych przez naukowców nawyków prowadziło do przedłużenia długości życia tych pacjentów. Zdaniem autorów badania połowa osób z rozpoznaniem raka przeżyła dodatkowe 23 lata, jeśli tylko przyjęła cztery z pięciu zdrowych praktyk. Podobne różnice zaobserwowano również w przypadku chorób serca i cukrzycy.

"To pozytywny komunikat zdrowotny, ponieważ oznacza to, że zdrowy tryb życia nie tylko przedłuża życie, ale także poprawia jakość życia i zmniejsza cierpienia związane z chorobami przewlekłymi" - podkreśla autor badania.

"Nigdy nie jest za późno na przyjęcie tych nawyków" - dodaje dr Frank Hu.

Zobacz także: Nawyki, które po cichu wyniszczają wątrobę

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza