Trwa ładowanie...

Jak zwiększyć moc sosu sofrito?

Zgodnie z analizą opublikowaną w czasopiśmie "Food Research International" gotowanie pomidorowego sofrito przez dłuższy czas (około godzinę) i dodanie cebuli do tego typowego dla diety śródziemnomorskiej sosu, ma dobry wpływ na produkcję korzystnych dla naszego zdrowia cząsteczek, posiadających dużą zdolność antyoksydacyjną.

Badanie przeprowadził zespół naukowców z Wydziału Farmacji i Nauk o Żywności Uniwersytetu w Barcelonie oraz Physiopathology of Obesity and Nutrition Networking Biomedical Research Centre (CIBERobn).

Po raz pierwszy zespół naukowców zweryfikował pozytywne efekty synergii między różnymi składnikami w pomidorowym sofrito.

Zobacz film: "Przepis na sos pomidorowy"

Długie gotowanie sosu sofrito i dodanie do niego cebuli wzmacnia zdrowotne właściwości tego pomidorowego sosu
Długie gotowanie sosu sofrito i dodanie do niego cebuli wzmacnia zdrowotne właściwości tego pomidorowego sosu (123rf)

Według badań cebula jest tym najważniejszym, który znacznie zwiększa zdrowotne właściwości dania. Ponadto, jeśli oprócz dodania warzywa, gotowanie sosu potrwa dłużej, może to prowadzić do wyższej produkcji izomerów cis (likopenu 5-z, likopenu 9-z i likopenu 13-z), czyli cząsteczek o wysokiej biodostępności, które są korzystne dla zdrowia, ze względu na ich działanie przeciwutleniające.

Dr Rosa Maria Lamuela Raventós, z Wydziału Żywienia, Nauk o Żywności i Gastronomii UB Ciberon oraz dyrektorki Instytutu Badań nad Żywnością i Bezpieczeństwem Żywności, jest to innowacyjne badanie, ponieważ prawie nie ma badań naukowych, które dotyczą wpływu gotowania na zdrowie. Celem badania jest przeanalizowanie procesu gotowania sosu sofrito w domu i sposobu w jaki poszczególne składniki wykorzystane w tym sosie (np. oliwa z oliwek, cebula i czosnek) oddziałują ze sobą i zwiększają obecność bezcennych karotenoidów.

W celu zbadania synergii składników badacze wykorzystali pełne planowanie czynnikowe do analizy udziału każdego składnika w karotenoidowej kompozycji sofrito i określenia, czy mogą one zwiększyć swoją ilość dzięki wydłużeniu czasu gotowania i synergii składników.

Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami analiza wykazała obecność nowych rodzajów karotenoidów i ich izomerów, których wskaźniki osiągnęły najwyższy poziom dzięki dodaniu cebuli i wydłużeniu czasu gotowania (ok. 60 minut).

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

Nie od wczoraj wiadomo, że dieta śródziemnomorska jest skuteczna w zmniejszaniu ryzyka chorób układu krążenia, chroni serce, wątrobę, opóźnia procesy starzenia się czy chroni przed otyłością. Teraz okazuje się, że domowy sos sofrito jest jednym z najzdrowszych jej dań.

Bogaty w karotenoidy związane z regulacją lipidów i zapalnych biomarkerów, jest jednym z najbardziej klasycznych sosów w diecie śródziemnomorskiej. Również polifenole w cebuli i czosnku, które również są częścią tej receptury, wykazują korzystne efekty w walce z chorobami układu krążenia, nadciśnieniem, cukrzycą i niektórymi nowotworami.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza