Trwa ładowanie...

Domowe sposoby na wzdęcia i zaparcia

Domowe sposoby na wzdęcia i zaparcia pozwolą pozbyć się przykrych dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Szacuje się, że wzdęcia i zaparcia to dolegliwości, na które cierpi 7 na 10 kobiet w Polsce. Problem ten dotyczy zwłaszcza tych po 40. roku życia i osób, których dieta daleka jest od ideału. Dobrą wiadomością jest to, że istnieje wiele prostych sposobów, które pozwolą ci cieszyć się płaskim brzuchem.

Zobacz film: "Coraz więcej osób boryka się ze wstydliwym problemem. Cierpi na zaparcia. Jak sobie z tym radzić?"

spis treści

1. Wzdęcia

1.1. Co to są wzdęcia

Wzdęcia polegają na gromadzeniu się dużej ilości gazów jelitowych. Jeśli się przesuwają w układzie pokarmowym, to wywołują nieprzyjemne odgłosy. Wzdęciom towarzyszy uczucie pełności, ucisk w jelitach i niekontrolowane oddawanie gazów.

W celu eliminacji wzdęć należy pamiętać o częstym popijaniu wody mineralnej niegazowanej, włączeniu do diety przypraw, takich jak kminek, imbir. Należy regularnie spożywać 4–5 niewielkich objętościowo posiłków, powoli i dokładnie przeżuwając. Wszystkie posiłki powinny być lekkostrawne. Polecaną techniką kulinarną jest gotowanie i gotowanie na parze. Przy zaparciach natomiast powinno stosować się dietę zawierającą około 30–40 g błonnika dziennie. Aby to uzyskać, należy spożywać dziennie około 300–400 g owoców, 400 g warzyw, wybierać produkty zbożowe pełnoziarniste, takie jak m.in. ciemne pieczywo, tzw. „grube” kasze: gryczana, perłowa gruba, jaglana. Powinny one być składnikiem każdego posiłku i należy spożywać je w miarę możliwości na surowo. Pomocne mogą być także owoce suszone, płatki owsiane, a także produkty mleczne fermentowane, takie jak kefir, maślanka, jogurty. Należy także pamiętać o wypijaniu ok. 2,5 litra wody niegazowanej.

1.2. Przyczyny wzdęć

  • połykanie nadmiernej ilości powietrza np. podczas spożywania posiłków, gdy jemy za szybko, w pozycji stojącej i rozmawiania przy posiłku
  • zwiększone wydzielanie śliny, np. następuje podczas żucia gumy
  • picie napojów gazowanych - sami wprowadzamy do naszego organizmu bąbelki i gazy, w efekcie nagromadzone powietrze w żołądku musi się jakoś wydostać, właśnie stąd odbijanie,
  • niektóre pokarmy: fasola, cebula, kapusta, groch, kalafior, brokuły

1.3. Sposoby na wzdęcia

  • Zacznij od błonnika

Żeby uniknąć wzdęć, warto zacząć dzień od potężnej dawki błonnika, który pomoże się pozbyć zalegających w jelitach resztek pokarmowych. Najprościej będzie dostarczyć go z płatkami śniadaniowymi. Zadbaj o to, by były pełne otrębów. Pamiętaj, im więcej w ciągu dnia zjesz produktów bogatych w błonnik, czyli warzyw, owoców i żywności pełnoziarnistej, tym problem ze wzdęciami będzie mniejszy.

  • Odchudź warzywa

Zamiast sięgać między posiłkami po surowe warzywa, przygotuj sobie porcję warzyw gotowanych na parze. Pół szklanki gotowanej marchewki dostarczy tyle samo składników odżywczych, co cała szklanka surowej. W dodatku takie warzywa są znacznie szybciej trawione, dzięki czemu nie będą zalegały w jelitach i powodowały wzdęć.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

  • Wprowadź łagodniejszą dietę

Chyba nikt z nas nie lubi potraw bez smaku i bez charakterystycznego zapachu ziół. Zamiast jednak dodawać do dań ostre sproszkowane przyprawy, postaw na suszone lub świeże rośliny, takie jak rozmaryn, mięta, szałwia, bazylia, koperek czy estragon. Stosuj je zamiast czarnego pieprzu, chili w proszku czy kwaśnego octu, a zobaczysz, że twoje trawienie znacznie się poprawi. Pikantne jedzenie może stymulować wydzielanie kwasów żołądkowych, które mogą wywoływać podrażnienia układu pokarmowego i wzdęcia.

  • Wypluj gumę

Żucie gumy wiąże się z połykaniem dużych ilości powietrza, które przez przełyk dostaje się do układu pokarmowego i zostaje uwięzione w jelitach, powodując uczucie ciężkości, wzdęcia i tzw. twardy brzuch. Zrezygnuj więc z częstego żucia gumy i sięgaj po nią tylko wtedy, gdy nie masz możliwości umycia zębów. Zobaczysz, że poczujesz się lżejszy.

  • Zrezygnuj ze sztucznych cukrów

Sorbitol, ksylitol i mannitol to sztuczne cukry, które mogą być przyczyną wzdęć. Znajdziesz je przede wszystkim w napojach gazowanych i gumie do żucia bez cukru. Zamiast nich wybierz lepiej niegazowaną wodę z cytryną lub herbaty ziołowe.

  • Zrezygnuj z węglowodanów

W ramach zapasowego źródła energii twoje mięśnie przechowują pewien rodzaj węglowodanów o nazwie glikogen. W każdym jego gramie mogą być gromadzone 3 gramy wody. Tymczasem większość z nas nie potrzebuje takich ilości składowanego paliwa. Dlatego, aby uniknąć napuchnięcia i wzdęć, warto zmniejszyć w swojej diecie ilość żywności bogatej w węglowodany. Czego unikać? Przede wszystkim białego pieczywa i makaronu, a zamiast nich wprowadzić produkty pełnoziarniste.

  • Jedz strączki z rozwagą

Wszystkie warzywa strączkowe, takie jak fasola, groch, bób, kapusta i brukselka, to znane produkty powodujące powstawanie wzdęć. Ich zbyt duża ilość w codziennej diecie sprawi, że zamiast wymarzonej szczupłej sylwetki uzyskasz figurę przypominającą balon. Jeśli jednak nie potrafisz zrezygnować z warzyw strączkowych, przed ugotowaniem zalej je zimną wodą i zostaw w niej na noc. Ta metoda powinna zmniejszyć ich działanie wzdymające. Jeśli jednak to nie pomoże, dodaj do potraw odrobinę kminku.

  • Ruszaj się

Ruch pomaga w uwalnianiu powietrza, które zostało uwięzione w układzie pokarmowym, zmniejsza ucisk i niweluje wzdęcia. Zwiększenie częstotliwości bicia serca i oddychania pobudza naturalne skurcze mięśni jelit, zapobiegając zaparciom, gromadzeniu się gazów i przyspieszając trawienie. Wystarczy jedynie 15-minutowy spacer dziennie, aby pobudzić ruch wewnątrz układu pokarmowego.

  • Sięgnij po wodę

Wydaje ci się, że więcej płynów powoduje napęcznienie twojego ciała i wzdęcia? Nic bardziej mylnego. Tylko dobrze nawodniony organizm będzie w stanie pozbyć się zalegających w jelitach gazów. Właśnie dlatego nie zapominaj o przyjmowaniu odpowiedniej ilości płynów każdego dnia. Jeśli nie lubisz zwykłej, niegazowanej wody, wrzuć do niej plasterki imbiru lub kilka listków mięty, które dodatkowo przyspieszą trawienie w twoim układzie pokarmowym.

  • Unikaj kwaśnych napojów

Mocna kawa, herbata, alkohol czy sok pomarańczowy to napoje, które zawierają w sobie sporo kwasu mogącego podrażniać przewód pokarmowy. To z kolei powoduje obrzęk i wzdęcia. Jeśli więc towarzyszą ci codzienne, uporczywe gazy, zrezygnuj z tych napojów w swojej diecie. Jeśli jednak nie wyobrażasz sobie dnia bez kawy czy herbaty, zadbaj o to, aby były łagodniejsze. W ten sposób pozbędziesz się nie tylko wzdęć, ale także zgagi.

  • Jedz banany

Produkty takie jak banany, ziemniaki czy szpinak pomagają organizmowi pozbyć się nadmiaru zgromadzonej w organizmie wody i minimalizują uporczywość wzdęć. Nadmierne gromadzenie się wody pojawia się zazwyczaj, gdy zostaje zachwiana równowaga pomiędzy ilością potasu i sodu w organizmie. Zwiększenie spożycia produktów bogatych w potas skutecznie obniży poziom sodu, dzięki czemu pozbędziesz się wstydliwych gazów.

Poza tym:

  • spożywaj posiłki na siedząco
  • powoli i bardzo dokładnie przeżuwaj pokarm
  • unikaj potraw, które powodują wzdęcia
  • po posiłku wypij herbatkę ziołową (najlepiej na bazie kminku lub kopru włoskiego)
6 zaskakujących przyczyn wzdęć
6 zaskakujących przyczyn wzdęć [6 zdjęć]

W arbuzie zawarta jest stosunkowo duża ilość fruktozy – cukru naturalnego, który u co trzeciej osoby...

zobacz galerię

2. Zaparcia

2.1. Co to są zaparcia

Zaparcie to problem z wypróżnianiem. Pojawia się, kiedy oddajemy stolec rzadziej niż 3 razy w tygodniu. Zatwardzeniu towarzyszy ból brzucha. Stolec jest zbity, twardy, wydalanie go z organizmu sprawia ból. Wypróżnianie się często jest niepełne. Cierpiący na zaparcia mają problemy z hemoroidami.

2.2. Przyczyny zaparć

  • nadwaga, otyłość
  • prowadzenie siedzącego trybu życia, brak aktywności fizycznej
  • nieregularne pory posiłków
  • spożywanie małej ilości wody, owoców
  • niektóre choroby: nowotworowe, tarczycy, neurologiczne i metaboliczne
  • przyjmowanie niektórych leków
  • działanie hormonów ciążowych
  • ciąża: u kobiet w ciąży dochodzi do rozluźnienia mięśniówki jelit oraz ucisku rosnącej macicy na jelita. Zaburza to normalna pracę jelit

Zobacz także

2.3. Sposoby na zaparcia

  • odpowiednia dieta: zjadanie dużych ilości błonnika, warzyw, owoców, razowego pieczywa, gruboziarnistych kasz, otrębów, spożywanie kefirów, jogurtów, unikanie spożywania czekolady, picia mocnej herbaty, jedzenia białego pieczywa
  • stosowanie błonnika jako suplementu diety (na zalecenie lekarskie); błonnik korzystnie wpływa na pracę układu pokarmowego,
  • wypijanie dużych ilości płynów
  • rano po przebudzeniu picie szklanki wody z cytryną i miodem
  • produkty, których powinniśmy się wystrzegać, gdyż sprzyjają powstawaniu zaparć: potrawy ciężkostrawne, słodycze (głównie czekolada), cukier, tłuszcze, czarna i czerwona herbata, białe pieczywo, kleiki, kaszki.
  • zadbanie o aktywność fizyczną
  • regulacja wypróżnień – najlepiej rano, wtedy ruchy jelit są najintensywniejsze
Następny artykuł: Zmiana przyzwyczajeń w leczeniu wzdęć

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.