Przejdź na WP

Dieta obniżająca cholesterol

Dieta na cholesterol nie tylko pomaga obniżyć wysoki poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi, których nadmiar powoduje zawał serca oraz udar mózgu. Sprawdź, jakie są jej pozostałe zalety.

Zobacz film: "Produkty, które podnoszą poziom dobrego cholesterolu w organizmie"

1. Co to jest miażdżyca?

Miażdżyca to ogólnoustrojowa choroba tętnic, spowodowana zmianami w wewnętrznej warstwie naczyń krwionośnych.

Stopniowy rozwój blaszki miażdżycowej powoduje zmniejszenie elastyczności oraz światła tętnic, upośledzając przepływ krwi naczynia i prowadząc do niedokrwienia tkanek i narządów.

Rozwój zmian miażdżycowych w naczyniach jest spowodowany najczęściej zbyt wysokim spożyciem produktów spożywczych bogatych w cholesterol, do których należą: smalec, wieprzowina, gęś, kaczka, wątróbka, serca, nerki, pasztety, kaszanka, parówki, salcesony.

Miażdżyca naczyń powoduje szereg powikłań, do których należą:

Aby zapobiec powikłaniom, należy stosować odpowiednią dietę o obniżonej zawartości tłuszczów nasyconych oraz wysokiej zawartości flawonoidów.

2. Dieta obniżająca cholesterol

Dieta obniżająca poziom cholesterolu we krwi powinna być bogata w błonnik oraz warzywa i owoce.

Są one bowiem źródłem witamin antyoksydacyjnych (A, C, E) oraz flawonoidów, które usuwają wolne rodniki. Nadmiar wolnych rodników zwiększa ryzyko wystąpienia miażdżycy.

Dieta mająca na celu obniżenie poziomu cholesterolu we krwi bardzo przypomina dietę śródziemnomorską, która jest bogata w ryby oraz warzywa i owoce.

Osoby mające wysoki poziom cholesterolu we krwi powinny zrezygnować lub ograniczyć spożycie produktów bogatych w nasycone kwasy tłuszczowe (palmitynowy, stearynowy, masłowy).

Należy też zrezygnować ze spożywania produktów bogatych w izomery tłuszczowe nienasyconych kwasów tłuszczowych, które powstają w wyniku produkcji margaryn czy długotrwałego smażenia. Izomery trans występują również w chipsach i batonach.

10 najpowszechniejszych błędów dotyczących cholesterolu
10 najpowszechniejszych błędów dotyczących cholesterolu [11 zdjęć]

Kroki, które należy podjąć, by zmniejszyć wysoki poziom cholesterolu we krwi wydają się proste, ale wielu...

zobacz galerię

Przy wysokim stężeniu cholesterolu we krwi, należy zwiększyć spożycie ryb morskich, gdyż są bogatym źródłem kwasów omega-3, które obniżają poziom cholesterolu LDL, jednocześnie zwiększając cholesterol HDL.

Kwasy omega-3 regulują również pracę serca i przeciwdziałają występowaniu skrzepów krwi w naczyniach.

Zamiast masła i margaryn do smarowania pieczywa, zaleca się nasączanie oliwą z oliwek, która jest bogata w witaminę E oraz nienasycone kwasy tłuszczowe.

W twojej diecie nie powinno zabraknąć ryb
W twojej diecie nie powinno zabraknąć ryb

W diecie na cholesterol powinny znaleźć się owoce i warzywa, zwłaszcza te bogate w flawonoidy: brokuły, natka pietruszki, czosnek, seler, grejpfrut, pomarańcze oraz czerwone winogrona.

Jako przekąska świetnie sprawdzą się orzechy włoskie. W badaniach klinicznych wykazano, że spożywanie 5 orzechów włoskich dziennie redukuje poziom cholesterolu oraz poprawia pracę układu nerwowego (zapamiętywanie, koncentrację uwagi).

Należy też codziennie pić zieloną herbatę, która jest bogatym źródłem polifenoli wykazujących działanie przeciwcholesterolowe, przeciwzapalne oraz przeciwnowotworowe.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Następny artykuł: Sposoby na obniżenie cholesterolu

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy