Trwa ładowanie...

Cynk organiczny - właściwości i wpływ na zdrowie. Źródła cynku w diecie

Cynk organiczny pomaga zachować skórę, włosy i paznokcie w dobrej kondycji, ale wpływa także na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Można go znaleźć w wielu produktach spożywczych, ale także suplementować w postaci tabletek. Dlaczego cynk organiczny jest tak ważny, gdzie go szukać i czym może skutkować niedobór cynku?

Zobacz film: "Najlepsze źródła cynku"

spis treści

1. Czym jest cynk organiczny?

Cynk to miroskładnik należący do grupy metali. W organizmie człowieka naturalnie występuje w bardzo małej ilości, dlatego ważne jest dostarczanie go z zewnątrz. Jest składnikiem bardzo wielu enzymów i aktywuje je do działania. Uczestniczy w syntezowaniu białek, DNA oraz RNA.

W naturalnych warunkach cynk organiczny jest kruchym metalem o błękitnobiałej barwie. W kontakcie z tlenem wchodzi w reakcję zwaną pasywacją - to znaczy, że na jego powierzchni tworzy się charakterystyczna powłoka.

Silnie reaguje w środowiskach kwasowych i zasadowych, natomiast bardzo słabo lub wcale w środowisku obojętnym (np. w wodzie).

Cynk stosuje się nie tylko w medycynie, ale także w przemyśle - w odpowiednich konfiguracjach z innymi cząsteczkami tworzy związki, które mogą być wykorzystywane jako środki przeciwgnilne oraz dodatek do farb i lakierów.

2. Wpływ cynku na organizm

Cynk, pomimo że występuje w organizmie w śladowych ilościach, pełni w organizmie mnóstwo istotnych funkcji. Przede wszystkim wchodzi w skład niemal 80 różnych enzymów, dzięki czemu wspomaga pracę trzustki, grasicy czy prostaty.

Dodatkwo uczestniczy w procesie metabolizowania białek, tłuszczy i węglowodanów i wzmacnia nasz układ odpornościowy. Chroni też komórki przed działaniem wolnych rodników oraz plamkę żółtą oka przed zwyrodnieniem.

Jego działanie wspiera także odczuwanie smaku i zapachu.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

2.1. Cynk a inne choroby

Odpowiednia podaż cynku pomaga także w walce z wieloma chorobami, także przewlekłymi i autoimmunologicznymi. Przede wszystkim wzmacnia odpornośc organizmu i sprawia, że jest on bardziej wydajny, a dzięki temu lepiej chroni się przed jego osłabieniem.

Cynk wspomaga leczenie cukrzycy i niedoczynności tarczycy, a do tego pomaga łagodzić objawy osteoporozy, hemoroidów, zapalenia jelit i choroby wrzodowej. Dodatkowo wpływa na płodność, reguluje cykl miesiączkowy i chroni prostatę przed przerostem.

Stabilizuje także układ kostny i błony komórkowe, wspiera wzrost na etapie dojrzewania i poprawia sprawność intelektualną.

Chroni także przed chorobami oczu, wspiera kondycję psychiczną i zapobiega wystąpieniu takich schorzeń jak demencja, schizofrenia czy depresja.

2.2. Wpływ cynku organicznego na urodę

Wiadomo nie od dziś, że cynk wspiera kondycję skóry, włosów i paznokci. Pomaga walczyć z objawami trądziku, także różowatego. Dodatkowo wspiera walkę z łuszczycą, egzemami czy atopowym zapaleniem skóry.

Przyspiesza gojenie ran i łagodzi podrażnienia. Jest także skuteczny w leczeniu poparzeń. Oprócz tego wspiera cebulki włosowe i sprawia, że nowe włosy wyrastają mocniejsze, zdrowsze i bardziej odporne na działanie czynników zewnętrznych. Cynk wspiera także regenerację uszkodzonych, kruchych i łamliwych paznokci.

3. Niedobór cynku

Cynk pełni ważne role w organizmie, dlatego jego poziom musi cały czas pozostawać w normie. Jeśli jest go za mało, może dojść do pogorszenia samopoczucia i stanu zdrowia. Mogą wówczas pojawić się takie objawy, jak:

  • stany zapalne skóry,
  • problemy z gojeniem się ran,
  • zaburzenia smaku i zapachu,
  • znaczny spadek odporności,
  • zaburzenia układu nerwowego,
  • pogorszenie stanu skóry, włosów i paznokci,
  • brak apetytu,
  • suchość w ustach,
  • zmniejszenie libido.

U dzieci dodatkowo może wystąpić zahamowanie wzrostu i rozwoju płciowego. Niedobór cynku może być także jedną z przyczyn rozwoju choroby Alzheimera.

4. Zatrucie cynkiem, czyli jego nadmiar

Jeśli dojdzie do przedawkowania cynku, pojawiają się typowe objawy zatrucia, to znaczy:

  • bóle głowy,
  • bóle brzucha i nudności,
  • biegunki,
  • wymioty.

Zbyt duże stężenie cynku dodatkowo zaburza gospodarkę miedzi oraz przyczynia się do podwyższenia poziomu cholesterolu LDL (złego).

5. Najlepsze źródła cynku

Cynk organiczny znajduje się w wielu produktach spożywczych, szczególnie w owocach morza, rybach oraz mięsie. Bogatym źródłem tego pierwiastka są także wszelkiego rodzaju pestki i nasiona.

Dużą ilość cynku można znaleźć w:

  • pestkach dyni,
  • wątrobie cielęcej,
  • tłustych serach,
  • kaszy gryczanej,
  • jajkach,
  • migdałach,
  • płatkach owsianych,
  • pestkach słonecznika.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza