Trwa ładowanie...

Co włączyć do diety, aby zmniejszyć ryzyko choroby Parkinsona?

Choroba Parkinsona to schorzenie mózgu, które wraz z czasem postępuje. Jednak niektóre objawy można spowolnić lub zahamować ich dalszy rozwój. Jakie produkty należy włączyć do diety, aby to zrobić?

Zobacz film: "Objawy parkinsona u młodych"

spis treści

1. Przyczyny choroby Parkinsona

Mózg stopniowo ulega uszkodzeniom. Z czasem obumierają komórki nerwowe, które odpowiadają za wysyłanie wiadomości między mózgiem a układem nerwowym.

Lekarzom dalej jest ciężko ustalić dokładne przyczyny choroby Parkinsona. Najczęściej wymienia się uwarunkowania genetyczne, czynniki toksyczne i stres oksydacyjny.

Objawów choroby jest wiele. Wzmacnia się napięcie mięśniowe, co powoduje sztywnienie. Ciało zaczyna drżeć, a ruchy zaczynają spowalniać. Chory zaczyna stawiać drobniejsze kroki, traci równowagę.

Dalej pojawiają się zaburzenia mowy i obniżenie funkcji poznawczych, czyli pogarsza się pamięć i spowalnia się myślenie. Chora osoba jest także nadwrażliwa i często zmienia się jej nastrój.

Przez upośledzenie ruchów, chory w pewnym momencie nie jest w stanie sam radzić sobie z codziennymi czynnościami, jak np. spożywanie posiłków.

Przebieg choroby jest wieloletni i postępujący, mimo leczenia doprowadza do inwalidztwa. Ważnym elementem jest rehabilitacja, która sprawia, że pacjent na dłużej zachowuje sprawność.

2. Dieta przy chorobie Parkinsona

Choroba rozwija się powoli. Jednak można zmniejszyć objawy, dodając niektóre produkty do swojej diety. Jedno z ostatnich badań wykazało, że produkty pełnoziarniste mogą być ważnym elementem profilaktyki.

Czynniki ryzyka choroby Parkinsona (prezentacja edukacyjna)
Czynniki ryzyka choroby Parkinsona (prezentacja edukacyjna) [8 zdjęć]

Choroba Parkinsona Choroba Parkinsona jest schorzeniem neurodegeneracyjnym, czyli nieodwracalnym

zobacz galerię

Przy chorobie często pojawiają się zaparcia. Aby zmniejszyć nasilenie objawów można jeść więcej pieczywa pełnoziarnistego. Chleb zawiera błonnik, który przyspiesza działanie jelit. Dobrze sprawdza się także picie ciepłych napojów rano, bo poprawiają metabolizm. Eksperci zalecają, by pić do 8 szklanek dziennie wody, co także świetnie wpływa na trawienie.

Dobrą opcją na dostarczenie dużej dawki błonnika są także owoce, oczywiście spożywane wraz ze skórką. Zaleca się jedzenie roślin strączkowych i płatków śniadaniowych. Jednak należy ograniczyć kofeinę.

Na bolesne skurcze mięśni, szczególnie w nocy, świetnie sprawdzają się produkty zawierające kurkumę, która niweluje ból.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza