Trwa ładowanie...

Cierpiała na TSW. "Śmierdziałam jak zmokły pies"

31-letnia Beth Norman niemal całe swoje życie borykała się z egzemą i od samego początku leczona była maściami sterydowymi. Kiedy po latach podjęła decyzję o odstawieniu ich, przeżyła szok. "Śmierdziałam jak zmokły pies" – powiedziała i dodała, że wyglądała jak "kosmita". Okazało się, że cierpi na TSW, rzadkie powikłanie, które może dotknąć pacjentów z egzemą i innymi dermatozami, które zbyt długo stosowały kortykosteroidy.

Zobacz film: "Przez 30 lat walczyła z egzemą i AZS"

spis treści

1. "Śmierdziałam jak zmokły pies"

31-letnia Beth Norman z Wallington cierpi z powodu egzemy, od kiedy pamięta. Egzema, inaczej atopowe zapalenie skóry czy atopowy wyprysk, objawia się w postaci niewielkich czerwonych grudek na skórze, które z czasem zamieniają się w pęcherze. Te, pękając, rozlewają się po coraz większych obszarach skóry, tworząc rubinowe wykwity.

Gdy dojdzie do nadkażenia bakteryjnego, na powierzchni skóry może pojawić się charakterystyczna wydzielina. Dodatkowo skóra jest sucha i cienka niczym pergamin z tendencją do pękania i tworzenia się ran.

Beth już w wieku 4 lat otrzymała po raz pierwszy sterydy do miejscowego stosowania – choć, jak twierdzi, wówczas nad chorobą można byłoby zapanować w inny sposób. Jednak ani ona, ani jej rodzice nie mieli świadomości, do czego może doprowadzić wieloletnie stosowanie maści sterydowych.

Stan skóry Beth gwałtownie pogorszył się po odstawieniu maści sterydowych
Stan skóry Beth gwałtownie pogorszył się po odstawieniu maści sterydowych (Facebook)

"Byłam wściekła, że przez całe życie myślałam, że dbam o moją skórę, nie domyślając się nawet, jak bardzo szkodzą mi przepisywane maści" – wyznała Beth.

Gdy po latach młoda kobieta podjęła decyzję o odstawieniu sterydów, rozpoczął się jej horror.

Stan skóry w krótkim czasie znacząco się pogorszył. "Nie mogłam znieść tego zapachu. Świadomość tego, że budzę się o poranku u boku mojego partnera, a cały pokój wypełnia smród gnijącej skóry, może znacząco wpływać na samoocenę". Dodała również, że "śmierdziała niczym zmokły pies" i "wyglądała jak kosmita".

2. TSW, RSS, zespół czerwonej skóry

Gdy odstawienie maści spowodowało gwałtowne pogorszenie stanu skóry Beth, młoda kobieta dowiedziała się, że cierpi na TSW (Topical Steroids Withdrawal), czyli miejscowe odstawienie sterydów. To bardzo rzadkie powikłanie.

Tymczasem w styczniu 2021 roku National Eczema Society and British Association of Dermatologists wydało oficjalne oświadczenie, w którym potwierdziło, że niektóre leki sterydowe w postaci maści nie powinny być stosowane dłużej niż 12 miesięcy.

W rzeczywistości wielu pacjentów z dermatozami takimi jak egzema, w maściach z kortykosteroidami upatruje jedynego ratunku – dającego natychmiastowy i długotrwały efekt.

Gdy jednak pacjent decyduje się na ograniczenie lub odstawienie maści, skóra może zareagować gwałtownym pogorszeniem stanu. Zaczerwienienie, łuszczenie się naskórka, rany, wydzielina z pęcherzyków – to spotkało Beth, miesiąc po tym, jak postanowiła zrezygnować z dotychczasowej terapii.

3. Walczy o poprawę stanu swojej skóry

Lekarze przepisywali jej leki antyhistaminowe oraz coraz silniejsze maści sterydowe. Beth, podejrzewając, że to może być zły trop, próbowała umówić się na wizytę do dermatologa, jednak czas pandemii jej tego nie ułatwiał.

Z biegiem czasu jej skóra była w coraz gorszym stanie, a młoda kobieta czuła się coraz bardziej osamotniona i przytłoczona swoim wyglądem. Pomocą okazała się grupa wsparcia dla cierpiących z powodu TSW. Dzięki niej, obecnie spodziewająca się dziecka Beth, zrozumiała, jakim zagrożeniem mogą być sterydy stosowane miejscowo, a zwłaszcza ich nadużywanie czy stosowanie przez dłuższy czas.

"Nigdy wcześniej nie miałam tak poważnych dolegliwości i nigdy wcześniej nic tak nie wpłynęło na każdą ze sfer mojego życia" – powiedziała 31-latka, obecnie już od 11 miesięcy walcząca o poprawę stanu swojej skóry bez pomocy sterydów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Kobieta zdecydowała się na odstawienie kremu na zapalenie skóry. "Bolało mnie, nawet kiedy oddychałam"
Kobieta zdecydowała się na odstawienie kremu na zapalenie skóry. "Bolało mnie, nawet kiedy oddychałam"

36-letnia Nowozelandka zdecydowała się na odstawienie kremu na atopowe zapalenie skóry po tym, jak bezpowrotnie...

przeczytaj artykuł

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza