Trwa ładowanie...

Bierzesz kilka leków na przeziębienie na raz? Skutki mogą być fatalne

Tabletki do połykania, saszetki do rozpuszczania, kapsułki do ssania i czopki - pozornie to kilka różnych leków, które mają pomóc w walce z przeziębieniem i szybciej postawić na nogi. W rzeczywistości mają często ten sam mechanizm działania i skład, więc ich kumulowanie jest bardzo niebezpieczne. - Przyjmując kilka różnych preparatów, możemy kilkakrotnie przekroczyć dopuszczalną dawkę, która staje się toksyczna - ostrzega Łukasz Pietrzak, farmaceuta i popularyzator wiedzy medycznej.

spis treści

1. Toksyczne dawki

- Pacjenci nie zdają sobie sprawy, że pod różnymi nazwami leków kryje się ta sama substancja czynna, albo leki o tym samym mechanizmie działania - ostrzega w rozmowie z WP abcZdrowie Łukasz Pietrzak, farmaceuta i popularyzator wiedzy medycznej.

Zobacz film: "Ibuprofen i paracetamol. Jakie mają działanie na dzieci?"

Kumulowanie leków o tym samym składzie jest bardzo niebezpieczne
Kumulowanie leków o tym samym składzie jest bardzo niebezpieczne (Getty Images)

Ten problem jest powszechny w przypadku niesteroidowych leków przeciwzapalnych, które Polacy często zażywają w nadmiarze, nawet latami. Mogą to robić na własną rękę, bo wiele preparatów z tej grupy jest dostępna bez recepty, również poza apteką.

- Pacjenci nie mają świadomości, jak niebezpieczne skutki może mieć kumulowanie takich leków. Jeśli zażywamy kilka leków z tej samej grupy, a więc o tym samym mechanizmie działania, narażamy się automatycznie na zwielokrotnienie ryzyka skutków ubocznych - podkreśla farmaceuta. Najczęściej dotyczy to paracetamolu, ibuprofenu, ketofprofenu, kwasu acetylosalicylowego, meloksikamu, metamizolu czy diklofenaku.

2. To ten sam lek, tylko pod inną nazwą

Równie niebezpieczne jest zażywanie kilku leków o tym samym składzie. - Rekordzistą jest tu paracetamol. Jest on zawarty w wielu lekach przeciwgrypowych i przeciwbólowych, dlatego bardzo łatwo go przedawkować. Niestety pacjenci rzadko zdają sobie sprawę z tego, że różne nazwy leków, które widzą w aptece, w rzeczywistości zawierają tę samą substancję czynną - zaznacza farmaceuta.

- Dlatego w przypadku przeziębienia kupują np. tabletki, saszetki z proszkiem do rozpuszczania i jeszcze czopki. Zażywają wszystko na raz, myśląc, że to pomoże im szybciej wyzdrowieć. Tymczasem skutek może być wręcz odwrotny, bo mogą poważnie zachorować - ostrzega.

Maksymalna dopuszczalna dawka dobowa paracetamolu to cztery gramy. Natomiast w przypadku terapii długoterminowej (ponad 10 dni), dawka ta nie powinna przekraczać dwóch i pół grama na dobę. Tę normę łatwo przekroczyć zażywając różne leki, biorąc pod uwagę, że tylko w jednej tabletce jest nawet 500 mg tej substancji czynnej.

Jak zaznacza farmaceuta, pacjenci często błędnie utożsamiają konkretny lek z konkretnym działaniem. - Wydaje im się, że jeden działa tylko na ból gardła, drugi na ból mięśni, a trzeci na przeziębienie. Tymczasem ich mechanizm działania jest dokładnie taki sam, ale w przypadku jednoczesnego stosowania, efekt będzie nawet trzy razy silniejszy. Nasilone będą też skutki uboczne - zaznacza farmaceuta.

3. Kumulowanie leków jest bardzo niebezpieczne

Przedawkowanie paracetamolu prowadzi m.in. do bólu nadbrzusza, nudności, wymiotów, uszkodzenia wątroby, a w skrajnych przypadkach - zgonu. Nawet przy niższych dawkach, jednakże przyjmowanych przez dłuższy czas, może pojawić się krwawienie z przewodu pokarmowego, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, a także nadżerka błony śluzowej żołądka. Stosunkowo rzadkim, ale bardzo groźnym skutkiem używania m.in. paracetamolu jest toksyczne oddzielanie naskórka (zespół Lyella) - choroba skóry i błon śluzowych. Częstość jej występowania szacuje się na ok.dwóch przypadków zachorowań na milion ludzi rocznie, a śmiertelność jest na poziomie 30-40 proc.

Bardzo źle może się też skończyć kumulowanie działań niepożądanych niesteroidowych leków przeciwzapalnych. - Jest ich bardzo dużo - od poważnych powikłań dotyczących układu pokarmowego, m.in. uszkodzeń wątroby, żołądka i dwunastnicy, przez niewydolność nerek, aż do niedokrwistości. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do zgonu - ostrzega Pietrzak.

Dodaje, że powinno się unikać łączenia takich leków na własną rękę, czytać skład leków, nie utożsamiać nazwy produktu z konkretnym działaniem, a w razie wątpliwości przy zakupie kilku preparatów skonsultować to z farmaceutą.

Katarzyna Prus, dziennikarka Wirtuanej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza