Trwa ładowanie...

Beta-karoten w dużych dawkach zwiększa ryzyko raka płuc

Suplementy diety biją ostatnimi czasy rekordy popularności. Wiele osób zażywa je, aby poprawić stan zdrowia swojego organizmu. Okazuje się, że nie zawsze są one właściwym rozwiązaniem. Światowy Fundusz Badań nad Rakiem poinformował, że nadużywanie suplementów typu beta-karoten może zwiększać ryzyko raka płuc u osób palących oraz osób narażonych na działanie azbestu.

Zobacz film: "W których regionach kraju jest najwięcej zakażeń koronawirusem?"

spis treści

1. Wysokie dawki beta-karotenu mogą zwiększać ryzyko raka płuc

Beta-karoten jest organicznym związkiem chemicznym należącym do karotenoidów. Beta-karoten jest prowitaminą witaminy A, jednak nieprzekształcony w witaminę A również ma zdolności ochraniania organizmu przed wolnymi rodnikami. Beta-karoten wpływa bardzo korzystnie na układ pokarmowy oraz immunologiczny. Związek ten chroni organizm przed zmianami miażdżycowymi, gdyż znacznie redukuje poziom złego cholesterolu. Beta-karoten warto zażywać zwłaszcza latem. Nadaje on skórze piękny odcień, pomaga utrwalić opaleniznę, zmniejsza ryzyko oparzeń, a także przebarwień posłonecznych.

Choć beta-karoten ma wiele dobrych właściwości, to jak informuje Światowy Fundusz Badań nad Rakiem, stosowanie dużych dawek beta karotenu w postaci supelmentów niekorzystnie wpływa na organizm palaczy oraz osób, które są narażone na działanie azbestu. Może powodować to zwiększone ryzyko zachorowania na raka płuc.

"Jeśli palisz lub jesteś narażony na działanie azbestu, nie powinieneś przyjmować dużych dawek suplementów zawierających beta-karote ” - ostrzega amerykańska organizacja Mayo Clinic.

2. Beta karoten należy spożywać w odpowiednich ilościach

Według amerykańskiej organizacji zdrowia żywność bogata w beta-karoten pozytywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu. Zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe, chroni przed atakiem serca. Dlatego warto jeść produkty zawierające beta-karoten takie jak np. marchew, pomarańcze, szpinak, suszone morele, jarmuż, brzoskwinie, wiśnie, szczaw.

Stosując zróżnicowaną i zbilansowaną dietę, można dostarczyć organizmowi potrzebną dawkę beta kartoenu.

Osoby, które zdecydują się na zażywanie beta-karotenu w postaci suplementów, powinny brać go w ograniczonych ilościach. Eksperci ostrzegają, że bezpiecznie można przyjmować nie więcej niż 7 mg beta-karotenu w postaci supelmentów dziennie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza