Trwa ładowanie...

9 sposobów na stres

Stres, szczególnie długotrwały zaburza normalne funkcjonowanie i zagraża zdrowiu. Dlatego napięcia, które są efektem jego działania warto rozładowywać na bieżąco. Podpowiadamy jak to robić.

Materiał powstał przy współpracy z Polskim Towarzystwem Homeopatii Klinicznej

Stres to fizjologiczna reakcja organizmu na zagrożenie, która ma zmobilizować organizm do walki lub ucieczki. Pod wpływem stresu nadnercza wydzielają kortyzol i adrenalinę - hormony stresu, które przyspieszają tętno i oddech aby zwiększyć dostawy tlenu i substancji odżywczych do mięśni, które mają kluczowe znaczenie podczas walki lub ucieczki. Ten mechanizm ratował życie naszym przodkom, którzy musieli uciekać przed dzikimi zwierzętami i walczyć z wrogiem. Duża dawka codziennej aktywności fizycznej, która u naszych przodków była normą pomagała im „zneutralizować” hormony stresu i szybko powrócić do stanu równowagi po stresującym wydarzeniu.

U nas współczesnych jest inaczej. Wprawdzie raczej rzadko zdarza się nam stawać oko w oko z dzikim zwierzęciem czy walczyć o życie z napastnikiem, ale to nie znaczy, że jesteśmy wolni od stresu. Jego źródłem są relacje z innymi ludźmi, a także nerwowy tryb życia np. ciągły pośpiech, nadmiar obowiązków i informacji (niekoniecznie pozytywnych) czy potrzeba bycia najlepszym.

Stres każdorazowo wytrąca organizm na pewien czas ze stanu równowagi. Gdy zdarza się to często, we krwi permanentnie utrzymuje się podwyższone stężenie hormonów stresu, które utrzymują organizm w stanie ciągłej gotowości do walki lub ucieczki. To bardzo niekorzystne dla zdrowia. Badania potwierdzają, że długotrwała ekspozycja na stres obniża odporność organizmu, dlatego w obliczu stresujących wydarzeń częściej się przeziębiamy czy miewamy opryszczkę.

Stres sprzyja chorobom

Podwyższony poziom hormonów stresu sprzyja też zaostrzeniu objawów chorób przewlekłych takich jak np. astma, łuszczyca, zapalenie stawów czy choroba wrzodowa żołądka. Predysponuje także do zaburzeń snu oraz chorób takich jak np. zawał serca, zespół jelita nadwrażliwego, depresja czy schorzenia o podłożu autoimmunologicznym np. choroba Hashimoto, a nawet choroby nowotworowej.

Jak radzić sobie ze stresem?

Przede wszystkim zdać sobie sprawę z tego, że nie sposób całkowicie wyeliminować go z życia. Najlepsza strategia to podjęcie działań, które ograniczą jego wpływ na nasze życie i zdrowie. Poniżej kilka metod, które pozwalają lepiej radzić sobie ze stresem:

1. Wyklucz z życia niektóre źródła stresu. Oczywiście nie wszyscy zdecydują się na zmianę stresującej pracy na mniej stresującą czy definitywne zakończenie toksycznego związku. Ale każdy z nas może zmniejszyć wpływ stresujących bodźców na organizm na przykład przez: ograniczenie hałasu, wystarczająco długi sen, dobre odżywianie (niedobór snu oraz zła dieta są silnymi stresorami) oraz ograniczenie kontaktów z osobami, które mają na nas niekorzystny wpływ. Wszystkie te działania poprawiają ogólną kondycję organizmu i pomagają mu lepiej radzić sobie ze stresem.

(Adobe Stock)

2. Uprawiaj aktywność fizyczną. Po stresującym dniu w pracy w drodze do domu wstąp na trening do siłowni albo wysiądź z autobusu o 2-3 przystanki wcześniej niż zwykle i pokonaj ten dystans pieszo. Wybierz się z dzieckiem na basen lub przejażdżkę rowerem. Aktywność fizyczna pozwala spalić energię zmobilizowaną w organizmie do ataku lub obrony i obniżyć stężenie hormonów stresu we krwi. Jeśli nie zadbasz o jego regularną redukcję w końcu dojdzie do niebezpiecznej kumulacji, którą organizm rozładuje tak ja potrafi np. poprzez atak płaczu czy agresywne zachowanie. Lepiej tego uniknąć.

3. Wykorzystaj zioła. Melisa, szyszki chmielu, ziele kozłka lekarskiego (waleriana), męczennica lekarska, czy korzeń ashwagandhy lub rhodioli działają tonizująco na układ nerwowy. Mają one subtelne działanie uspakajające. Sięgając po zioła musimy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że nie zadziałają od razu, a ich działanie może utrzymywać się długo.

4. Sięgnij po naturalne leki homeopatyczne. Nie mają działań ubocznych, nie wchodzą w interakcje z innymi lekami. W przypadku problemów z zasypianiem, uczucia całkowitej pustki w głowie, braku skupienia przed ważnymi wydarzeniami takimi jak np. egzamin, rozmowa kwalifikacyjna czy wystąpienie publiczne, sprawdzi się Gelsemium sempervirens. Ten preparat warto zacząć zażywać zapobiegawczo nawet kilka dni przed stresującym wydarzeniem. W sytuacji, gdy stresujące wydarzenie wywołuje nadmierne pobudzenie i problemy z koncentracją oraz gdy pojawiają się dolegliwości gastryczne takie jak ból brzucha czy biegunka warto sięgnąć po Argentum nitricum. W przypadku, smutku, żalu poczucia krzywdy i frustracji pomocna będzie Ignatia amara. Natomiast gdy dominującym problemem jest płaczliwość, zmienność nastrojów, poczucie osamotnienia ulgę przyniesie Pulsatilla. Gdy tłumimy żal i złość związane ze złą atmosferą w pracy, mobbingiem czy niesprawiedliwym ocenianiem pomóc może Staphysagria. Jeśli w obliczu wydarzeń takich jak lot samolotem, jazda windą czy metrem doświadczamy ataków lęku lub paniki pomóc może Aconitum napellus.

(Adobe Stock)

5. Pielęgnuj relacje społeczne. Szeroka sieć przyjaciół i znajomych to skuteczny sposób na ukojenie nerwów, złagodzenie depresyjnych nastrojów oraz lęku, jaki wyzwala patrzenie w przyszłość. Dzieląc się z życzliwie nastawionymi do nas osobami swoimi problemami i zmartwieniami redukujemy napięcie wywołane stresem, zyskujemy wsparcie z ich strony oraz potężną dawkę endorfin potocznie nazywanych hormonami szczęścia, które poprawiają nastrój, zmniejszają ryzyko depresji, a nawet łagodzą dolegliwości bólowe.

6. Praktykuj relaksację (medytacja, joga, mindfulness, trening oddechowy). Jak uwolnić umysł od natrętnych myśli o tym, co nas stresuje? Spróbować skupić je na tym co tu i teraz. Badania potwierdzają, że relaksacja pobudza przywspółczulną część układu nerwowego odpowiedzialną za wyciszanie reakcji stresowych.

7. Zapisz się na warsztaty psychologiczne np. trening radzenia sobie ze stresem czy trening asertywności. Dzięki nim masz szansę zrozumieć emocje własne i innych, które pojawiają się w stresowych sytuacjach i nauczyć się lepiej nimi zarządzać. To bardzo pomaga w kontaktach z innymi. Takie warsztaty uczą również identyfikowania sytuacji, które są dla nas źródłem stresu i oswajania się z nimi w bezpiecznych warunkach.

8. Wypróbuj psychobiotyki. To probiotyki o korzystnym oddziaływaniu na układ nerwowy. Obniżają poziom kortyzolu, łagodzą stany lekowe oraz dolegliwości żołądkowo-jelitowe wywołane stresem. W przypadku depresji nie zastąpią leków przeciwdepresyjnych ale wspomagają leczenie i łagodzą dolegliwości jelitowe, które mogą być następstwem przyjmowania antydepresantów.

(Adobe Stock)

9. Zgłoś się po pomoc do psychologa lub psychiatry. Specjalista oceni sytuację i w z ależności od potrzeb zaleci psychoterapię lub terapię farmakologiczną, albo jedno i drugie. Warto mieć świadomość, że leki uspokajające i przeciwlękowe nie rozwiązują problemu nieradzenia sobie ze stresem, a jedynie łagodzą jego skutki. Mogą powodować senność i wydłużać czas reakcji, a te starszej generacji uzależniać, dlatego powinny być stosowane pod kontrolą lekarza.

Konsultacja: dr Małgorzata Drabek – specjalista pediatrii i rehabilitacji medycznej. W swojej praktyce łączy klasyczną medycynę akademicką z metodami naturalnymi.

Materiał powstał przy współpracy z Polskim Towarzystwem Homeopatii Klinicznej

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

polecamy

9 sposobów na stres
9 sposobów na stres (Adobe Stock)
Polecane dla Ciebie