Trwa ładowanie...

40 proc. Polaków źle ocenia służbę zdrowia. Znieczulica lekarzy i pielęgniarek?

Prawie 40 proc. Polaków źle oceni naszą służbę zdrowia – wynika z raportu „Doświadczenia pacjenta w Polsce”. Na co najbardziej narzekamy? Lista jest długa, jednak pacjenci często zwracają uwagę na znieczulicę pracowników służby zdrowia. Dlatego eksperci apelują do lekarzy, aby myśleli o pacjencie jak o człowieku, a nie jak o jednostce chorobowej.

Prawie 40 proc. Polaków ocenia polski system ochrony zdrowia źle lub bardzo źle. Co nas najbardziej uwiera? Wydawałoby się, że największą bolączką są kolejki do lekarza, tymczasem okazuje się, że Polacy najbardziej narzekają na szpitalne jedzenie – tak przyznało 48 proc. ankietowanych. Czas oczekiwania na termin usługi lekarskiej jest złym doświadczeniem dla ok. 30 proc. pacjentów i ich opiekunów.

1. Znieczulica polskich lekarzy i pielęgniarek?

Negatywne doświadczenia pacjenci wiążą także z brakiem empatii i zainteresowania ich stanem emocjonalnym ze strony personelu medycznego. W pogłębionych wywiadach padało często w odniesieniu do lekarzy i pielęgniarek słowo „znieczulica”. Aż 31 proc. pacjentów i opiekunów uważa, że personel medyczny szpitala nie interesował się ich stanem emocjonalnym, zaś 32 proc. wskazywało na brak wsparcia emocjonalnego.

Zobacz też: Dzieci w polskich szpitalach są niedożywione

2. Leczenie bez konsultacji

Polscy pacjenci zwracają także uwagę, że lekarze nie uwzględniają ich zdania w decyzjach odnośnie leczenia.

- Lepiej oceniana jest dbałość o dobrostan fizyczny pacjenta, ale i tak czasem doświadczenia są – bardzo dosłownie – bolesne. Aż 20 proc. pacjentów i ich bliskich sygnalizowało, że personel medyczny szpitala nie interesował się poziomem ich bólu - komentuje prof. Dorota Cianciara z Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego.

Zobacz też: "Składałem przysięgę Hipokratesa, a nie NFZ-tosa" - niezwykły lekarz dr Paweł Grabowski

3. W Polskiej służbie zdrowia nie brakuje jasnych punktów

Nie oznacza to, że pacjenci nie mają pozytywnych doświadczeń z polską służbą zdrowia. Część pacjentów i opiekunów zwraca uwagę, że podczas kontaktu z pracownikami służby zdrowia otrzymywali w pełni zrozumiałe informacje, a w razie wątpliwości zwykle mieli nieskrępowaną możliwość zadawania pytań. Około połowa badanych uzyskała w pełni zrozumiałe wytyczne odnośnie kolejnych kroków leczenia, zaś 44 proc. – wskazówki dotyczące dbania o zdrowie.

- Wszystkie te odsetki dotyczą zdecydowanie pozytywnych ocen. Poza nimi jest jeszcze wiele doświadczeń umiarkowanie dobrych, a więc sytuacji, w których nie stało się nic wyraźnie negatywnego, ale także nic nie zachwyciło – podsumowuje autor raportu Piotr Kuskowski.

- Nad tym trzeba popracować – pacjenci i opiekunowie zasługują na to, by doskonałych doświadczeń w leczeniu było więcej – dodaje ekspert.

Zobacz też: Największe absurdy polskiej służby zdrowia

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza