Trwa ładowanie...

Jak dbać o serce?

Jak dbać o serce, aby zminimalizować ryzyko zwału, niewydolności mięśnia sercowego czy choroby wieńcowej? Czy uprawianie sportu pomoże zachować zdrowie mięśnia sercowego? Każdy z nas marzy o tym, aby cieszyć się dobrym zdrowiem do późnej starości. Niestety, choroby serca i układu krążenia są wciąż główną przyczyną zgonów wśród pacjentów. Na problemy z krążeniem skarżą się co roku tysiące Polaków. Niestety, wielu z nas nie zwraca większej uwagi na zbyt wysoki poziom cholesterolu. Mało kto przejmuje się swoim zdrowiem, dopóki nie usłyszy przerażającej diagnozy. W tym artykule dowiecie się co zrobić, by zapobiec rozwojowi chorób sercowych.

Zobacz film: "Jak dbać o serce?"

spis treści

1. Czym jest serce?

Serce to najważniejszy organ ludzki. Dzięki niemu, możliwe jest prawidłowe funkcjonowanie wszystkich innych narządów. Serce stanowi centralny narząd układu krwionośnego, dzięki niemu możliwe jest pompowanie krwi w ciele. Serce zbudowane jest tkanki mięśniowej poprzecznie prążkowanej typu sercowego. Znajduje się wewnątrz worka osierdziowego (pericardium).

Ludzkie serce jest narządem, który swym kształtem i budową przypomina zaciśniętą pięść. Narząd ten usytuowany jest poniżej mostka, w tzw. śródpiersiu (między kręgosłupem, a prawym i lewym płucem). Budowa serca jest czterojamowa, podzielona jest na dwa przedsionki i dwie komory. Każda z tych stron oddzielona jest od siebie przegrodą. Serce osłonięte jest podwójną błoną, nasierdzia i osierdzia. Pracę serca można podzielić na dwie fazy - rozkurczu i skurczu.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

2. Jak dbać o serce?

Wielu pacjentów zastanawia się co robić, by w sposób prawidłowy dbać o swoje serce. Podstawą zdrowego trybu życia są trzy elementy: aktywność fizyczna, prawidłowo zbilansowana dieta oraz odpowiednia masa ciała. Otyłość lub nawet nadwaga nie sprzyjają zdrowiu. Wręcz przeciwnie – zwiększają ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, miażdżycę lub wystąpienie zawału serca. Oto ważne zasady, dzięki którym unikniesz problemów związanych z najważniejszym narządem - sercem.

2.1. Regularnie spożywaj posiłki

Samo zdrowe odżywianie nie wystarczy. Aby organizm nie magazynował kalorii, ale systematycznie je spalał, potrzeba regularnego dostarczania mu energii. Co to oznacza w praktyce? Jedzenie 4­­­­–5 posiłków dziennie, najlepiej o stałych porach. Dzięki temu ryzyko uczucia głodu maleje, a razem z nim spożywanie pustych kalorii, które w nadmiarze prowadzą do nadwagi.

2.2. Ogranicz sól w diecie

Zatrzymuje ona wodę w organizmie, spowalnia metabolizm, podnosi ciśnienie. Sól w nadmiarze może być bardzo poważnym czynnikiem ryzyka choroby niedokrwiennej serca. Z diety częściowo powinny wyeliminować ją osoby o wysokim ciśnieniu tętniczym, narażone na opuchliznę, kobiety w ciąży.

Czym ją zastąpić? Można spróbować soli himalajskiej, jest zdrowsza. Aromatu potrawom nadadzą przyprawy – tymianek, majeranek, oregano, bazylia, natka pietruszki, seler naciowy i wiele innych.

2.3. Ograniczenie cukru

Cukier w nadmiarze to główny winowajca epidemii otyłości, jaka przetacza się obecnie przez Europę i inne kontynenty. Gdy spożywamy go za dużo, wątroba i inne narządy nie są w stanie go metabolizować i spalać. A to sprawia, że cukier zamieniony w organizmie w tłuszcz odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej.

Do czego to prowadzi? Nadmiar cukru zwiększa poziom trójglicerydów i podnosi ciśnienie, czyli podnosi ryzyko zachorowania na cukrzycę, otyłość, miażdżycę i wiele chorób serca.

2.4. Jedz więcej produktów mlecznych fermentowanych

Maślanka, kefir, jogurt. Dlaczego te produkty są tak zdrowe? Ponieważ zawierają naturalne bakterie kwasu mlekowego, które asymilują cholesterol i prowadzą do wydalania go w większej ilości. Co więcej – produkty fermentowane są źródłem łatwo przyswajalnego wapnia, naturalnego budulca kości, który potrzebny jest także do prawidłowego funkcjonowania serca.

2.5. Wybieraj tłuszcze roślinne

Najlepiej będzie, jeśli zamiast masła czy smalcu w kuchni zaczniesz stosować oleje bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Znajdziesz je także w rybach morskich (głównie omega-3). Jedz zatem łososia i makrelę. Z produktów dostępnych na polskim rynku szukaj orzechów, ziaren słonecznika i migdałów. Jedz kasze, używaj oleju rzepakowego i lnianego.

2.6. Szukaj źródeł błonnika

Błonnik to sprzymierzeniec odchudzania. Dzieje się tak, ponieważ spowalnia proces trawienia w taki sposób, by organizm dłużej czuł się syty. Błonnik, często jedzony, pomaga także oczyścić organizm z toksyn. Gdzie go znajdziemy? W kaszach, płatkach owsianych, kiwi, jabłkach, gruboziarnistym pieczywie. Jedzmy na zdrowie, ponieważ niedobory błonnika mogą być dla organizmu szkodliwe i prowadzić do chorób układu krążenia.

2.7. Jedz kiełki

Są magazynem wielu cennych dla zdrowia witamin i minerałów. W dobrych zieleniakach dostaniemy kiełki rzodkiewki, owsa, soi, pszenicy, brokuła. Każde z nich są bogatym źródłem witaminy C, E, żelaza, wapnia, magnezu. A co za tym idzie – zapobiegają chorobom serca.

2.8. Pij duże ilości wody

Człowiek w ponad 80 proc. składa się z wody. Każdy jej ubytek jest źle odbierany przez organizm. Gdy przez długi czas nie będziemy dostarczać wody, możemy czuć się zmęczeni, senni, słabi. W skrajnych przypadkach odwodnienie może doprowadzić do omdlenia lub zawrotów głowy. Aby nie dopuścić do takich sytuacji, należy pić co najmniej 2 litry wody dziennie. Najlepsza będzie ta mineralna niegazowana.

2.9. Dostarczaj magnezu, potasu i wapnia

Te trzy pierwiastki w odpowiednich ilościach są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serca. Magnez odpowiada za działanie układu nerwowego, wspomaga układ krążenia, buduje odporność. Potas – jest niezbędny do pracy serca. Wapń – to naturalny budulec kości i pomocnik układu krążenia. Co zatem jeść, by dostarczyć powyższych składników mineralnych? Kasze, płatki owsiane, gorzką czekoladę, pistacje, pomidory, selery, ryby, pieczywo razowe, banany, a także kefir, maślankę i jogurty naturalne.

2.10. Ćwicz

Aktywność fizyczna to doskonała metoda zapobiegania chorobom serca. Bieganie, fitness, pływanie, jazda na rowerze – każdy sport pozytywnie wpływa na serce, wspomagając jego pracę i poprawiając ogólną kondycję. Ruch prowadzi także do zwiększenia wydolności najważniejszego mięśnia oraz większego dotlenienia organizmu. A to wszystko pomaga zachować prawidłowe krążenie i masę ciała. Poprawia też ogólne samopoczucie.

"Człowiek, który uprawia regularnie aktywność fizyczną wzbudza pewne mechanizmy w organizmie, które chronią nasze serce i naczynia, hamują postęp miażdżycy, hamują uszkodzenie naczyń, regulują ciśnienie. Warto jednak pamiętać, że wskazana jest umiarkowana aktywność, a nie sporty ekstremalne, które przeciążają mięsień sercowy" - stwierdza specjalista, kardiolog dr Piotr Gryglas.

2.11. Unikaj alkoholu

Unikaj napojów alkoholowych. Alkohol działa kardiotoksycznie. Osoby, które nadużywają alkoholu często prezentują ciężką niewydolność serca w młodym wieku.

3. Kiedy najlepiej wykonać badania oceniające stan naszego serca?

Kiedy najlepiej wykonać badania oceniające stan naszego serca? Odpowiedzi na to pytanie udzielił kardiolog dr Piotr Gryglas.

„Jeżeli mamy obciążenia rodzinne, powinniśmy rozpocząć badania wcześnie. Dwudziestolatek, którego ojciec miał problemy z cholesterolem, sercem, miażdżycą czy zawałem, winien już w wieku dwudziestu lat sprawdzić jaki ma poziom glukozy, cholesterolu, zobaczyć jak wygląda kondycja jego serca. Jest to niezwykle zindywidualizowane. Zazwyczaj organizm daje nam gwarancję do tego czterdziestego roku życia, więc w wieku czterdziestu lat powinniśmy wykonać pewne badania oceniające kondycję naszego układu krążenia”.

Wówczas, wskazane jest wykonanie:

  • eletrokardiogramu,
  • podstawowych badań krwi,
  • próby wysiłkowej,
  • badania rentgenowskiego klatki piersiowej.

„O badaniach dodatkowych decyduje lekarz, który zbada dokładnie pacjenta, osłucha jego serca, stwierdzi, czy nie występują żadne szmery czy inne nieprawidłowości” – dodaje kardiolog dr Piotr Gryglas.

Polecane dla Ciebie

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

    Pomocni lekarze

    Szukaj innego lekarza